Mannerströms namn bort hos SJ

SJ och Leif Mannerström går skilda vägar, precis som min bloggkollega ”Årskort Guld SJ” var inne på i det här inlägget http://arskortguldsj.wordpress.com/2013/10/25/har-leif-mannerstrm-stigit-av-tget/ för några veckor sedan. Stjärnkockens namn kommer från och med den 1 december inte längre att användas i SJs marknadsföring. De populära maträtterna blir dock kvar på tågen, men får andra namn. SJ kommer istället att utveckla samarbetet med flera andra leverantörer, för att kunna utöka sortimentet. Leif Mannerström har hjälpt SJ att ta fram menyer till bistron och förstaklassavdelningen sedan i maj 2010, men recepten ägs av SJ.

Leif Mannerström och ombordmenyerSå sent som i september fick Leif Mannerström kritik av en annan så kallad mästarkock. Niklas Ekstedt, känd från TV, menade att han aldrig skulle kunna ställa upp på ett samarbete liknande det mellan SJ och Leif Mannerström. ”Jag jobbar med trovärdighet. Ska jag kunna uttala mig neutralt om gastronomi och matlagning kan jag inte stå bakom något sånt här. Färdig mat, hel- och halvfabrikat, är knepigt, det är raka motsatsen till vad vi kockar står för och budskapet som vi vill sprida” sa Ekstedt till Aftonbladet.

Leif Mannerström hade dock svar på tal: ”Jag ser mig som matutvecklare. Men det handlar inte om det, det handlar om avundsjuka. Den dagen Niklas Ekstedt blir tillräckligt duktig får han kanske också något erbjudande. Det är bättre att han sköter sina restauranger, det har nämligen inte alltid varit fallet ska du veta.”

6 thoughts on “Mannerströms namn bort hos SJ

  1. När jag jobbade på Trafikrestauranger runt 1980 ringde det en kille från Göteborg och ville inleda samarbete med TR för han hade vissa idéer om hur man skulle förbättra maten. Han verkade trovärdig och också kunnig om de speciella förhållanden som gällde vid tågservering i förhållande till en lyxkrog. Så jag noterade hans namn och gick till min chef och frågade om inte detta kunde vara något intressant.
    – Hälsa den där göteborgaren att vi har lika duktiga kockar själva så han har inget att hämta här.
    Jag ringde åter till den göteborgske kocken och meddelade detta. Ja inte ordagrant förstås utan ”just nu har vi inte intresse för detta men vi återkommer gärna vid ett senare tillfälle. Vi ringer…”

    TR – AB Trafikrestauranger – hann läggas ned och jag hann börja på SJ och jag hann till och med pensioneras från SJ innan det där samtalet ringdes.

    Vad den göteborgske kocken hette? Skrev jag inte det ? Men ni har väl redan förstått att han hette Leif Mannerström.

Kommentera

