SJ vill hjälpa dygnet runt

x55osSJ står inför stora förändringar nästa år. För första gången någonsin får företaget ordentlig konkurrens på fjärrtågslinjerna. Framförallt på paradsträckan Stockholm-Göteborg där både MTR och Citytåg kommer att dyka upp under 2014. För att möta konkurrensen så vässar SJ nu alla knivar i lådan. Bland annat på servicesidan. SJ planerar att införa en ny dygnet runt-tjänst. Redan om en knapp månad, den 1 december, vill man införa ett journummer dit resenärer ska kunna ringa för att få hjälp i akuta fall, även nattetid.

SJ räknar med att behöva spara en miljard kronor fram till 2017 för att kunna möta den förväntade konkurrensen på ett bra sätt. ”Samtidigt som det nu också gäller att få lönsamhet i allt vi gör för att på det sättet kunna tjäna pengar och fortsätta investera i nya och upprustade tåg och fler kundförbättrande åtgärder”, säger SJs VD Crister Fritzson i ett informationsbrev som en av företagets anställda haft vänligheten att vidarebefordra till den här bloggen.

Det kommer att bli personalneddragningar. ”Fast besparingarna handlar i första hand inte om att minska personalstyrkan, utan att jobba enklare, smartare, effektivare och finna andra lösningar. Vi måste helt enkelt växla in på nya spår”, säger Crister Fritzson.

Annonser

11 thoughts on “SJ vill hjälpa dygnet runt

  1. Den yngre personalen är på väg att lämna SJAB. MTR erbjuder lokförarna 39000kr i ett bemanningsföretag på Irland. På så sätt sparar man in pengar på utbildningsenhet. SJ konstrar med olika försämrade avtal, vilket får nu personalen att lämna.

  2. SJ har sedan flera år haft sitt nummer till Kundservice öppet dygnet runt. Bara att ringa 0771-75 75 75 och tonval 6.

    Om nu inte denna service tagits bort tämligen nyligen – och då utan att hemsidan har korrigerats – är detta alltså inget som kan införas eftersom det redan är infört.

    • Det handlar om ett rent journummer, där kunderna kan få hjälp i akuta fall. Enligt SJ kommer resenärerna att erbjudas denna tjänst när de ringer i tonvalet trafikinformation. Så är åtminstone planerna. Har redigerat inlägget. Tack för klargörandet, Staffan!

      • Fick just höra att SJ drog in den här servicen i juni i år. Tydligen glömde de i sin försämringsiver att korrigera hemsidan. Men det är i alla fall bra att servicen nu kommer tillbaka och jag antar att möjligheten att nå journumret via 75 75 75 återkommer. Att bland in ett nytt nummer verkar ju inte särskilt kundvänligt.

        I dag har alltså SJ stängt all bemannad service mellan 00.00 och 06.00.

    • Jag har faktiskt testat EN GÅNG och då funkade det och var till god hjälp.

      ( Var på väg söderut till Malmö med ett försenat X2000 för att byta till nattåg 2 och åka tillbaka. Steg av i Lund för att inte missa bytet i Malmö men hade någon form av problem med skyltningen och fick minipanik att missa nattåget hem. Ringde SJ och fick hjälp och allt funkade – inklusive att få kontakt )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s