Klottrarna är helt vilse

Läser att polisen i Malmö gripit två 18-åriga klottrare. Det gläder mej mycket. Som lokförare har jag nämligen fått nog av klotter. Jag har sett hundratals förstörda lok och vagnar. Jag vågar inte tänka på hur många miljoner kronor saneringen bara av dessa fordon har kostat. Av någon anledning verkar det vara roligare att vandalisera vagnar som används inom persontrafiken. Det är mindre ofta jag stöter på godsvagnar och godstågslok som klottrats, även om det också händer. Så sent som i går morse såg jag ett söndermålat Pågatåg i Alvesta. I augusti kom jag ut på bangården i Gällivare och skulle klargöra två Y1or. När jag närmade mej de två rälsbussarna stack det till i näsan. Jag förstod direkt vad saken handlade om. Och mycket riktigt. När jag kom runt på andra sidan så såg jag hur båda vagnarna var totalt nedklottrade. Det var inte första gången som Inlandsbanan fick sina Y1or förstörda i Gällivare. Det är inte många timmar varje natt som vagnarna står obevakade. Klottrarna måste ha legat och smugit i buskarna och krälat fram i samma stund som städpersonalen släckt och låst och gått hem.

När jag var utlånad till SJ i Göteborg hände det hela tiden att tågen blev söndermålade. På O-gruppen, i Borås, i Varberg. I Hässleholm vet jag inte hur många gånger som jag rapporterat klottrare. Under 2005, 2006, och delar av 2007 körde jag lok och personvagnar mellan Kristianstad och Helsingborg. Jag brukade ha överliggning i Hässleholm. Det var inte roligt att parkera tåget och veta att det troligtvis var förstört när man kom tillbaka några timmar senare. Det samma brukade hända vid Knutpunkten i Helsingborg. X11or, X31or och loktåg blev alla nedklottrade. Det hände – och händer – överallt. Och det är inte bara moderna tåg som blir vandaliserade. Det kan lika gärna vara en kolonistuga eller ett museifordon, som några tappra entusiaster lagt ned hundratals timmar av jobb på.

Vissa kallar dem för konstnärer. Det finns till och med de som anser att en viss typ klotter kan vara snyggt. Själv tycker jag alltid att det ser för jävligt ut. Om ni ursäktar språket. Detta har ingenting med konst att göra. Det handlar inte heller om nån flummig protest mot samhället. Jag vill inte ens kalla klottrarna för kriminella. Det vore ett hån mot landets alla riktiga bovar och banditer. Klottrare är bara små misslyckade individer som desperat söker efter den uppmärksamhet de inte lyckas få på annat sätt. Jag tycker faktiskt synd om dem. Jag ser klottret som ett rop på hjälp. På utsidan kanske de är stora och tuffa. De kanske till och med är beväpnade. Men det är en fasad. På insidan är klottrarna vilse, helt utan självförtroende.

7 thoughts on “Klottrarna är helt vilse

  1. Håller med -jag har ett bra exempel på min gamla hemsida..
    vad som är ännu värre ,att vägverket betalade en hög summa till en förening som inte sköte sig -och resultatet se vi här :

    mvh
    Jürgen

  2. Håller helt med. Det ser inte ett dugg roligt eller bra ut! Klotter är bara av ondo.
    Säger tågresenären
    Inga Lill med hälsningar till en bra bloggare!

  3. Ping: Graffiti | Martins Tankar Och Betraktelser

  4. Klotter ska ju vara där det hör hemma, i en cykeltunnel eller på ett betongfundament/vägg. Kan erkänna att det ser skapligt ut på godsvagnar, det känns som det är en del av historian, kulturen. Även om det inte ska vara där för synens skull. Men på resandetåg är de vansinnigt. Och det känns förkastligt att man ska behöva lägga ut pengar på att sanera detta.

    • Nja, klotter hör nog inte hemma någonstans alls – inte ens i en cykeltunnel eller på ett betongfundament/vägg. Enda undantaget är på speciella klotterväggar.
      Allt annat klotter är nog att betrakta som skadegörelse.

      Det finns dom som anser att det är OK att klottra på hus, tåg och annat och det förskönar. Det är helt OK med mig men i så fall skall man fråga den som äger föremålet om tillstånd för detta först – och sedan måla.

      Jag brukar erbjuda mig med att hjälpa till dom som klottrar med att ordna kontakten med hus/tågägaren för klottertillstånd men ingen klottrare har i alla fall hittills tackat ja till erbjudandet.

Kommentera

