Bakhytten eller Bollnäs?

DSC00122I normala fall hade vi vår personalvagn ”Hilton” med oss på våra resor från Skandiahamnen i Göteborg till Vännäs, Piteå och Boden. Fanns inte den tillgänglig fick vi nöja oss med den så kallade ”Bruningen.” Det var en vanlig liggvagn som TGOJ lånat av museiföreningen i Grängesberg. En gång slumpade sej situationen så att även ”Bruningen” var ute på annat uppdrag. Personalfördelerskan ville därför att jag skulle köra tåget Göteborg-Bollnäs, och sedan bli avlöst av Den Vimsige, som åkt pass dit. Han skulle i sin tur köra tåget Bollnäs-Vännäs. På hemvägen skulle jag ta över tåget och köra det tillbaka till Skandiahamnen. Den Vimsige skulle åter åka pass Bollnäs-Göteborg. Varken jag eller min kamrat var speciellt förtjusta i den här lösningen. För egen del skulle den innebära att jag fick gå i Bollnäs och skrota i nästan två dagar. Den Vimsige fick tillbringa tiden i Vännäs (och Umeå) ensam. Han kom med en genial idé. Åtminstone lät det som en genial idé. ”Vi slänger in en tältsäng i bakhytten på loket, så kan den ene vila och den andre köra”. Bakhytten eller Bollnäs? Det var inget lätt val. Det fick bli bakhytten. Företaget gick motvilligt med på vårt lilla hemmasnickrade upplägg.

Så kom dagen då vi skulle bege oss iväg norrut. Den Vimsige hade kånkat med sej en hopfällbar tältsäng i sin nya Volvo. Vi klargjorde Rc-loket och kopplade på vagnarna. Vi bromsprovade tåget, som var över 600 meter långt. Det var som vanligt plusgrader och regn i luften i Göteborg när Den Vimsige baxade in tältsängen i bakhytten. Jag satte mej vid spakarna och började köra. Min kollega och ständige följeslagare här i järnvägslivet skulle göra klart i bakhytten. Jag rullade ned för backen efter Pölsebo. Jag tutade på två spårspringare vid Sannegården. Jag betraktade det som en gång måste ha varit en fin golfbana. Jag rullade in på bangården i Kville och fortsatte upp på den gamla bron över Göta Älv. Då kom Den Vimsige in i hytten. ”Du, kompis… jag vet inte riktigt hur jag ska säga detta, men sängen får inte plats i bakhytten. Det sitter ju en stor stol i vägen på ena sidan”.

Jaha, det var ju också ett uppvaknande. Hur gör vi nu? Sitta upp och sova vägrar jag att göra. Den Vimsige pustade och konstaterade vilken jubelåsna han är. Han brukar göra det när saker och ting skiter sej. Den Vimsige la pannan i djupa veck. Ungefär som professor Balthazar, om ni minns honom. Han försvann in i maskinrummet och lyckades hitta en stor skiftnyckel. ”Jag har löst problemet”, sa han. Jag skruvar bort biträdestolen helt enkelt. Sagt och gjort. Efter några timmar var det dags för mej att vila. Jag klev in i bakhytten och såg hur stolen var borta från sina fästen. Jag kröp ned i tältsängen och somnade som en stock.

Under natten sjönk temperaturen lägre och lägre. Utanför Ånge visade termometern -27. Dessutom blåste det kraftigt ute. Det brukar inte vara någon bra kombination att köra 600 meter långa tåg i sådant väder. Vi vågade knappt röra bromshandtaget. Men till slut var vi tvungna. Jag tog två hack på D3an, för att få ned hastigheten i en växel. Fem sekunder senare så var hela huvudledningen tömd på luft. Jag var säker på slangbrott. Men Den Vimsige visste bättre. ”Det ska fan köra tåg i den här kylan”. Loket orkade helt enkelt inte hålla trycket i det långa tåget. Det tog säkert 20 minuter innan vi åter hade fått upp trycket till fem kilo. Vi hade fortfarande långt till Vännäs. Det var ett självmordsuppdrag att fortsätta. Vi beslutade oss för att hänga av halva tåget på godsbangården i Ånge.

Vi tog kontakt med Green Cargos växlingspersonal. De förstod problemet. Vi fick gärna lämna en del av tåget hos dem. Jag rullade in på bangården, släppte av Den Vimsige och plockade upp en växlare. Han kopplade av loket, medan Den Vimsige gick iväg för att dela tåget och sätta på nya aktersignaler. Vi skulle nämligen gå runt vagnarna och fortsätta åt samma håll som vi kommit från. Man gör så i Ånge. Växlaren hoppade upp på fotstegen i bakänden av Rc-loket och visade ”klart”. Jag åkte framåt och stannade vid en motriktad dvärgsignal. Jag såg i backspegeln hur signalen slog om till ”rörelse tillåten”. Växlaren visade ”back”. Jag backade lite försiktigt. Jag ville inte köra för fort. Det var liksom -30 och halv storm ute. Den norrländske signalgivaren tyckte dock att det gick för sakta. Han visade åter back. Flera gånger. Jag ökade hastigheten till 30. Då började det nog bli lite småkyligt även för denne härdade Ångekollega. Jag såg hur han ryckte i handtaget till bakhytten. Men dörren gick inte att få upp. Det var konstigt. Den öppnas inåt och var ju inte låst. Växlaren tittade in i hytten. Och vad fick han se? En tältsäng som blockerade vägen! Jag såg hur han svor en ramsa och för första gången i mitt liv kunde jag läsa på läpparna: ”Förbannade friåkare!”  Jag skämdes lite. I det här fallet kunde jag ju bara hålla med. Tältsängar i bakhytten… Ja, jisses. Börje i Skandiahamnen hade kanske rätt ändå. Alla företag, förutom SJ och Green Cargo, är oseriösa friåkare.

Jag tittade i backspegeln. Vi hade fortfarande en bit kvar att backa. Tro inte att växlaren visade ”sakta”. Absolut inte, det var nog en principsak. En minut senare visade han stopp och vi stannade vid en ny dvärgsignal. Han kom fram till mitt fönster. Han var blålila i hela ansiktet. ”Nu klarar ni er själva, va?” Jag hann inte svara förrän han var borta. Jag såg hur han försvann in till värmen i rangertornet. En stund senare var jag och Den Vimsige färdiga och kunde börja rulla norrut. Vi hann inte ens utanför stationsgränsen förrän telefonen ringde. Det var rangerledaren. När vi rullade förbi hans torn, hade han hört hur vi hade kraftiga slag i ett hjul. Godnatt. Det var bara det som saknades. Hela cirkusen började om på nytt. Vi fick backa tillbaka och växla ur ytterligare en vagn. Den här gången fick dock de två lokförarna från södern klara sej själva…

12 thoughts on “Bakhytten eller Bollnäs?

  1. Mycket skön historia. Jag tycker det är riktigt roligt å höra såna här historier från lokförare som har varit med länge på järnvägen. Njuter i fulla drag.

  2. Hej, lag har med stort nöje följt din blogg länge. Men nu blev jag besviken över ditt ordval ”tattare”. Min familj tillhör resande folket och jag tycker inte det är ok att använda ordet tattare som någonting nedsättande. I övrigt uppskattar jag din blogg väldigt mycket.

      • Det var en hemsk jargong du har när du skriver nedsättande ord om ett folk som varit förföljt i århundraden varför använde du just detta hemska ord kan man undra

      • ”Förbannade ta**are” hade kanske varit accepterat utan att stampa tår och göra avkall på en underhållande historia, men samtidigt visa på ens förståelse för stötande uttryck.. :}

        Vidare får du hemskt gärna lägga in korta förklaringar till järnvägstekniska termer och fenomen, t.ex. D3, varför en liten bromsapplicering i praktiken resulterade i nödstopp och vilken inverkan kyla har på ett bromssystem. Alla är vi inte tågmuppar! 😉

      • Känner till problemet! Vet inte riktigt hur jag ska göra. Det blir ett väldigt dåligt flyt i texten om jag måste förklara varje enskild järnvägsterm. Samtidigt förstår jag ju att ”vanligt” folk vill veta. En svår nät att knäcka!

      • Förslag…
        Vi klargjorde* Rc-loket och kopplade på vagnarna**.

        Efter slutet:
        * Klargöring – grundlig hjulsparkning samt desinficering av manöverreglage, i syfte att hålla rullande material rullande samt sittande resurs vinterkräksjukefri.
        ** Lokbihang som hos de flesta operatörer är obligatoriskt att medbringa. Känt för att skapa allsköns problem på linjen.

    • Något bättre. Men vi blev flera timmar försenade till Vännäs. Lasten vi lämnade på vagnarna i Ånge fick gå vidare på lastbil. Det kostade nog en slant för företaget.

Kommentera

