Lokförare – och mentor

”Mentorskap går ut på att en mentor ansvarar för en adepts personliga utveckling på ett eller annat sätt, oftast i samband med att någon särskild lärdom delges.” Jag rodnar. Är detta verkligen en beskrivning av mej? Ja, faktiskt. Åtminstone om man får tro Wikipedia. Jag har fått den stora äran att bli mentor. Sånt trodde jag bara hände professorer och direktörer. Inte sketna lokförare. Men jodå. Igår hade jag min första träff med min blivande adept. Vi åt lunch i Alvesta (kinamat förstås!) och försökte lära känna varandra. Det var trevligt. Julius och jag verkar ha många gemensamma intressen.

Det började efter sommaren. Julius mejlade mej och berättade att han går andra året på gymnasiet i Kalmar. Han pluggar samhällskunskap men vill gärna bli lokförare. Hans skola – Calmare Internationella Skola – arbetar hårt med arbetslivskontakter. Alla elever får en personlig mentor. Jag blev förstås glad när Julius hörde av sej, men svarade honom att det nog skulle bli svårt rent praktiskt att få till det här mentorskapet. Oftast jobbar jag långt bort från Kalmar och dessutom brukar det vara svårt att få cheferna att godkänna att andra än rena lokförarelever är med under ett arbetspass. Det ingår nämligen i mentorskapet att adepten följer med under en dag. Jag vet inte riktigt hur Julius och hans rektor bar sej åt, men de fick okej av regionchefen på Green Cargo.

Tanken är att vi ska träffas regelbundet under två års tid. Kanske blir kontakten livslång. På skolans hemsida läser jag om tidigare mentorer. Fotbollstränaren Nanne Bergstrand är exempelvis en person som medverkat i detta projekt. Man är onekligen i fint sällskap. I december är jag bjuden på julbord på skolan i Kalmar. I januari är det tänkt att Julius ska följa med mej under en arbetsdag. Då antar jag att även en instruktionsförare kommer att medverka. Så brukar det bli när ”utomstående” dyker upp.

Jag läser vidare i Wikipedia. Det är idel fina ord. Men plötsligt kommer jag fram till följande upplysning och inser att man inte alls kan lita på detta nätlexikon: ”Eftersom mentorns livserfarenhet oftast spelar in på ett avgörande sätt i mentorskapets värde för adepten, brukar mentorn vara en person i mogen ålder…”

6 thoughts on “Lokförare – och mentor

  1. Tillåt mig små le för sista raden 😉 Du får väl komma till Kalmar å bjuda honom på en sväng till Mönsterås. 🙂

Kommentera

