Blåst på arbetet

Det lät som om jordens undergång var nära förestående. SMHI varnade för orkan. Trafikverket släckte och låste och gick hem. Kvällstidningarna målade upp hemska bilder av ett super-mega-jätte-chock-oväder. Som vanligt svalde jag betet. Jag laddade upp med lampolja, bar in ved och köpte extra batterier till ficklamporna. Jag såg till att båda mobiltelefonerna var fulladdade och låste och förreglade alla dörrar och fönster. Det började vina där ute, i mörkret. Ljuset slocknade. Jag darrade av skräck. Skulle huset blåsa iväg? Skulle träden falla över bilen? Vinden mojnade. Efter en timme fick vi strömmen åter. Det blev inte mycket till storm. Ingenting hände. Den här gången heller. Åtminstone inte i mina hemtrakter.

Idag skulle jag egentligen ha påbörjat min tjänstöringsperiod. Men eftersom Trafikverket beslutat stänga av tågtrafiken på en massa banor runt omkring i södra Sverige, så var mitt tåg inställt. Först var tanken att jag skulle åka pass till Göteborg och hämta ett Volvotåg och köra det till Alvesta. Personalfördelaren hade dock snappat upp att en Göteborgskollega skulle åka pass på andra hållet, för att hämta ett annat tåg. Kunde han inte lika gärna köra mitt tåg till Alvesta? Jo, det kunde han. Resultatet blev att jag blev arbetslös. Jag fick stanna hemma, men lova att vara anträffbar på telefonen, utifall något oförutsett skulle inträffa. Det blev nästan som en extra fridag. Man tackar.

Kära hustrun blev också blåst på sitt arbete. Hon skulle egentligen ha flugit till Stockholm idag på morgonen, men efter alla katastrofvarningar tog hon det säkra före det osäkra och avbokade resan. Idag har hon arbetat hemifrån. Tyvärr är det nog bara hon och jag och möjligtvis Alice som kan glädjas åt den så kallade stormen. Trafikverkets beslut att ställa in tågtrafiken har ställt till bekymmer för tusentals människor. Jag säger inte att beslutet var fel. Absolut inte. Det är alltid lätt att vara efterklok. Jag vet allt för väl hur det är att bli sittandes ute i skogen i ett havererat tåg med hundratals resenärer ombord. Jag tycker bara att Trafikverket gör det lite väl enkelt för sej. Hade trädsäkringen prioriterats hade banorna aldrig behövt stängas av. Det verkar vara ett modernt påfund. För varje oväder blir det fler och fler banor som stängs av. Vanliga vägar ska hållas öppna, nästan till varje pris. Det gäller tydligen inte järnvägen. När det blåser stängs de av, när de blivit för dåligt underhållna läggs de ned. Finns det någon som hört talas om en väg som läggs ned på grund av bristande underhåll?

Annonser

13 thoughts on “Blåst på arbetet

  1. Det är så mycket skillnader mellan väg och järnväg att jag inte vet var jag ska börja. Främst vad det gäller attityd hos myndigheter och entreprenörer. Bara det är ett helt inlägg i sig. Sedan var det nog bara i Karlshamn som det var så lugnt tydligen. Visst var det som ofta överdrivet i media, men att beskylla Trafikverket för att vara dumdristigt försiktiga är att gå till överdrift. Att t.ex. ställa in trafiken på ”skogsstigen” eller södra stambanan var helt rätt kan jag meddela. 😉
    Även västkusten fick en ordentlig smäll.

    • Ifrågasätter inte det riktiga i beslutet och betvivlar absolut inte att det blåste ned träd på många plaster. Det jag menar är att Banverket och Trafikverket inte prioriterat trädsäkringen tillräckligt de senaste åren. Det är därför man idag tvingas till dessa avstängningar.

      • Jag insåg väl det kan jag erkänna när jag läst ditt inlägg en gång till. Jag har sett bilder på linjer där det tydligen är som att köra i en grön tunnel. Trädsäkring skulle kanske ge effekt på spårhalkan också?

  2. Att banor helt stängdes pga storm hände aldrig när jag var liten. Var banorna bättre underhållna då? Jag vill tro det. Fast jag som är så gammal så jag minns stormen 1969, vet att min pappa lokföraren blev instängd i sin T43:a i 20 timmar pga nedfallna träd. Han kom av för att pinka och sträcka på benen förstås, men kaffet och matsäcken tog ju slut…

    Och jag minns mamma som med fasa berättade om en av pappas kollegor som körde motorvagnen på min barndomsbana Äh-Sög, som demolerade fronten på en Y6 (eller var det Y7?) mot ett träd.

    Så med tanke på hur standarden är idag på nätet, kanske det var den minst onda lösningen att stänga nerr?

    • Jag inbillar mej också att underhållet blivit sämre med åren. Dessutom har trafiken ökat kraftigt. Förr fanns det mer av både tid och pengar att lägga på underhåll. Att kvadda en Y6 eller Y7 mot ett träd kan inte ha varit roligt! Jag har själv kört dessa motorvagnar och det är verkligen inte mycket som skyddar föraren där framme. Lite tunn plåt bara!

  3. Trädsäkringen verkar ha fungerat, det kördes godståg på både Västra och Södra stambanan under gårdagskvällen dock med hastighetsnedsättning till 80 km/h.
    Jag håller med dig om att Trafikverket gör det lite lätt för sig. Det är klart att man inte ska ge sig på att köra all trafik och definitivt inte med full sth men om nu godset kan gå så kan man börja fundera på om man inte kunde köra en mycket begränsad trafik även med passagerare på vissa banor som är trädsäkrade.
    Den här gången körde man godstrafiken, förhoppningsvis blir det lite mer nästa gång men med tanke på hur Trafikverket uttalar sig i media är det nog inte så mycket hopp om det.

    /Magnus

  4. Hörde att de stängde av godsbanan till Of. Kanske rätt smart då granar lär falla som plockepinn på den banan. Men jag förstod inte varför TV stängde av allt, även ersättningsbusstrafiken. De gjorde kanske som du skrev, släckte ljuset och gick hem. Ingen anträffbar, ta skydd själva.

    Själv jobbar jag på IKEA-varuhuset i Älmhult och vi som inte bodde i byn blev hemskickade av säkerhetsskäl. Många fick lämna redan innan kl 16, för att hinna med tåg innan dom stängde ner helt på spåren (nåja, såg godståg passera några timmar senare med reducerad hastighet). Huset stängde också 30 minuter tidigare av samma anledning. Vem åker till IKEA mitt i en orkan på 40 m/s? Kanske dom byvindarna aldrig uppnåddes inne i inlandet, men över 30 är mer realistiskt. I Helsingborg hade ju t.o.m. polisen kört ut och tvingat butiker att stänga för att det hade blivit för riskfyllt. Bara att bunkra igen. Försvara sig. Allt löst var bara att förankra rejält eller helst ta inomhus eller in i ett förråd/byggnad.

    Mirakulöst hade vi ström under hela stormen, men två träd hade fallit över linan förbi huset och vi kunde lika gärna fått strömmen ledd via den blöta marken upp i diskbänken och kanske avlidit av den högvoltiga livsfarliga spänningen. Inget vi ens visste skulle vara möjligt, men det var så Eon:s tekniker konstaterade. Tur får man ha i livet, tack och lov!

    • Vid Eslöv och Höör står träden kanske aningen närmre än de borde, men det är ju inte skog då, utan planterade träd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s