Varning för kaos i natt

I natt är det dags. Sommartid blir vintertid. Det innebär ingen större dramatik för den stora allmänheten. Inte mer än att klockan vrids tillbaka och folk får sova en extra timme. För de stackare som ska ut och åka tåg i natt utfärdas dock en varning. Räkna med kaos. Så brukar det nämligen bli. Järnvägsföretagen och myndigheterna verkar aldrig kunna lära sej att hantera denna tidsomställning. Det vet jag av egen erfarenhet. Trafikverket och Västtrafik kör till exempel helt olika race. Med resenärerna som stora förlorare.

Förra året hade jag oturen att köra pendeltåg i Göteborg just denna tidsomställningsnatt. Västtrafik hade via en minimal ruta på sin hemsida meddelat att man tillämpade sommartid fram tills klockan fyra på morgonen. Det hade inte Trafikverket en aning om. Tydligen inte SJ heller. Och definitivt inte den stora allmänheten. Klockan tre vred de klockan tillbaka en timme, precis som de blivit lärda sedan sommartiden infördes för 30-talet år sedan. Följden blev att folk som skulle åka med det sista pendeltåget (avgång 3.17) till Kungsbacka blev duktigt blåsta. Det tåget hade nämligen redan avgått. Nattrumlarna fick ta en taxi eller promenera hem. Det rådde rena upploppsstämningen på perrongen. Ni kan läsa mer om detta i det här inlägget https://lokforaren.wordpress.com/2012/10/29/cirkus-vintertid/ som jag skrev för ett år sedan. Då efterlyste jag att det enda riktiga var att i god tid beställa en tidtabell för ett extratåg. Jag hoppas att så har skett i år. Men jag tror inte att någon har tänkt så långt i år heller. Klickar man in på Västtrafiks hemsida så ser informationen nämligen likadan ut som ifjol. Det blir nog personalen som får ta smällen den här gången också. Jag är glad att jag inte är i tjänst. Det är faktiskt första gången på evigheter som jag inte jobbar den här natten. För en gång skull får jag sova denna extratimme, inte arbeta. På våren, när vi ställer fram klockarna, brukar jag alltid ha oturen att vara ledig. Jag förlorar en timmes sömn. Jag räknade på det där en gång och kom fram till att jag förlorat flera dagar av mitt liv på dessa tidsomställningar.

12 thoughts on “Varning för kaos i natt

  1. Tidsomställning är ett jäkla trams som vi bör sluta med genast! Jag tycker vi ska göra som Ryssland gjort, +1 på tidszonen permanent. Alltså införa permanent sommartid. Vem vill ha ljusare på morgonen och kolmörker kl 15 på vintern? Vore det inte lämpligare att ha lite mer ljus på eftermiddagen?

  2. Det mest optimala är att följa solens gång på himlen, liksom normaltiden i stort sett gör. På sommaren är det mer eller mindre ljust dygnet runt i nästan hela Sverige,så då behövs ingen sommartid.

  3. Timmen mellan kl. 2.00 och kl. 3.00 denna natt på hösten uppträder två gånger och för den som måste använda exakta tidsangivelser kan detta orsaka missförstånd. Ta t.ex. kl. 2.30, då måste man ange om det är i sommartid eller normaltid.

  4. Under omställningsnatten på våren existerar t.ex. inte klockslaget 2.30. I globala sammanhang användes tidssystemet UTC (tidigare GMT) året runt.

  5. Oh, denna helg. Under mina tre år på SJ (för nu över 20 år sedan) hade jag en tur i stallväxlingen två (2!) gånger denna magiska helg. Måttligt kul se centraluret stannan på 03:00 -och stå still i en timme!
    Gud vad den timmen gick långsamt…
    Men jag hann tvätta farsans bil, och göra en massa andra sysslor den låååånga natten.
    En blick på TFÖR-skärmen gav smått knasiga uppgifter om tågläget på de få tåg som var i rörelse.
    Vad gäller VT så undrar jag om de inte lärt sig av föregående år.
    Kolla Grafen: http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/System_o_e-tjanster/System_och_verktyg/Dagliga_grafer/2013/Dagliga%20grafer/131027/57_X063.pdf

  6. TT-Line kör med stilen att gå på halv motorstyrka på sina RoRo-fartyg. Åkte med M/S Peter Pan natten till söndagen och vi ankom 7.30 enligt tidtabell, alltså inte 6.30 som det skulle vara om man seglat som vanligt. Smart av dom, blev ju en timme extra ute till havs. Går ju inte göra så på spåren precis, skulle bli att alla resandetåg och ev vissa godståg hade fått gå åt sidan eller stannat en timme extra på en station. Inte så uppskattat kanske?

Kommentera

