Jag saknar ord

Jag har skrivit många inlägg i den här bloggen om spårspring. Bland annat det här https://lokforaren.wordpress.com/2012/09/25/lokforaren-ar-ocksa-ett-offer/ som fick enorm spridning. Inlägget delades 276 gånger på Facebook och lästes av flera tusen personer. Påkörningar är tyvärr en av lokföraryrkets stora baksidor. De flesta kollegor drabbas någon gång av detta. Det handlar oftast om självmord, men också om rena olyckshändelser. Det går kalla kårar längs ryggraden när man ser en obehörig person som springer över spåret, kryper under bommarna eller sitter och dinglar med benen på en plattforskant. Just detta hände mej för några månader sedan i Lund. Jag stod och väntade på ett tåg som jag skulle åka pass med. Vid en annan perrong satt två tjejer på kanten till perrongen. De väntade också på ett tåg. Det var försenat. Tjejerna blickade norrut. Plötsligt dundrar ett godståg in på samma spår – söderifrån. Tjejerna upptäcker tåget några få sekunder innan de får benen avklippta. De två unga damerna börjar gråta hysteriskt.

Hur min kollega på godståget reagerade vet jag inte. Men jag kan gissa. Det är mycket möjligt att han tänkte ”hur jävla dum får man bli?!” Det är den vanliga reaktionen. Man blir rädd – och förbannad. En kollega i Göteborg knäppte för ett tag sedan två bilder som illustrerar den brutala verkligheten på ett skrämmande sätt. Platsen är Olskroken i Göteborg där hundratals tåg passerar förbi varje dag. Kollegan stod stilla vid en signal när följande scen utspelade sej. Rullstol, kryckor, ledsagare… Ni ser själva. Man häpnar. Jag tänker inte kommentera bilderna vidare. Jag vet nämligen inte om jag ska skratta eller gråta. Jag är mållös, för en gång skull.

1380580_10202164014291176_1877380023_n

9 thoughts on “Jag saknar ord

  1. Som Skyddsombud hade jag nyligen påkallat en riskbedömning för godsbangården i Kristianstad.

    Medan vi går där, Skyddsombud, Arbetstagarrepresentant och Arbetsgivaren kommer det två stycken som släpar cykel med sig över alla spåren. Vi visste att ett Öresundståg inom kort var på väg ut mot Blekinge.

    Själva hade vi som yrkesfolk all sköns säkerhetsåtgärder och utrymningsplaner klara. Man måste vara säkra på att hinna utrymma spåret i tid och åt rätt håll ifall något tåg skulle komma. Dessa tomtar bara gick.

    Inget skedde denna gång som tur var men det var nog nyttigt att Arbetsgivaren fick se hur dant det ser ut för oss ute i verkligheten. Hur skrämmande lite respekt folk har för det där gamla uttrycket:

    ”Bara tågen går säkra på spåren!”

  2. Jag fick en klockren bild i kameran på mina spårspringare i Billeberga, men jag valde att inte publicera på bloggen. Under tiden vi snackar med varann kom 42734, ensamt lok i transport mot Helsingborg, och brakade igenom bara ett par meter ifrån oss. Jag fick rysningar längs ryggraden när jag tänkte på vad som kunde hänt…

  3. Flera år sen så var det en som genade över spåren på älvsjö station och blev påkörd och dödad av ett X2000 tåg

  4. Fick själv erfara detta igen senast igår.
    Kommer med ett ö-tåg från Kristianstad mot Bromölla där en snubbe hoppar ned från plattformen ned i spåret jag kommer på för att springa över till andra plattformen.
    Han har tur för jag kom körande något långsammare än normalt då jag bromsat lite för tidigt
    så när jag nödbromsar lyckas jag få stopp i tid.
    Man reagerar olika varenda gång detta händer och denna gången var det
    muntorrhet som är symptom på att man tagit väldigt illa vid sig.
    Det är då mycket viktigt att prata av sig med kamratstödjare, vänner och som jag även ta hjälp av sin familj.

Kommentera

