Inga tåg till Verkö i januari

1391635_10202132781350372_372446530_nJag nämnde det i en bisats i ett blogginlägg för några dagar sedan. Jag har inte velat göra någon större affär av saken, eftersom min egen arbetsgivare är inblandad. Men nu har även en av lokaltidningarna i Blekinge snappat upp nyheten att tågtrafiken till och från Verkö i Karlskrona kommer att skjutas upp. De hade en artikel i ämnet i sin lördagstidning. Tyvärr går texten inte att komma åt på nätet, eftersom tidningen infört en så kallad betalvägg. Företrädare för Stena Line, som ska driva den nya terminalen på Verkö, hoppas att trafiken ska kunna komma igång till sommaren. Från början var det tänkt att godstågen skulle börja rulla till Karlskrona i januari. Men inte via den nyupprustade Emmabodabanan, utan via Blekinge Kustbana.

Anledningen till den uppskjutna trafikstarten är att Trafikverket, Green Cargo, Karlskrona kommun och Stena Line inte kunnat finna någon fungerande lösning för transporterna. Tanken från början var att förlänga Malmö-Karlshamnslinjen till Karlskrona. Tyvärr blir omlastningstiderna på Verkö för knappa, eftersom Polenfärjan avgår tidigt på förmiddagen. Det går heller inte att köra Karlshamnståget tidigare från Malmö, eftersom Green Cargo inväntar vagnar från ett annat tåg. Volymerna till Karlskrona är dessutom så små att de måste samordnas med annan trafik för att bli någorlunda lönsamma. Att köra ytterligare ett tåg är därför inget alternativ. Åtminstone inte i inledningsskedet.

Stena Line hoppas som sagt på trafikstart framåt sommaren. Det hoppas jag också. Det vore toppen om godstrafiken äntligen kunde komma igång igen efter alla dessa år. Tyvärr är jag något skeptisk. Det är jag i och för sej ganska ofta. I fallet med Karlskrona verkar det vila en förbannelse över godstrafiken. Jag har hört så många och så storslagna planer att jag snart tappar räkningen. Verköspåret har rustats upp en gång tidigare. När Emmabodabanan var nedläggningshotat skulle det, enligt kommunen, plötsligt börja köras fisktåg från Norge på den. Det skedde förstås aldrig. Jag vet inte vad alla dessa misslyckade satsningar beror på. Kanske är det okunskap. Berörda parter – framför allt Karlskrona kommun och eventuella kunder – underskattar grovt järnvägens komplexitet.

Den här gången verkar det dock finnas ett visst hopp. Politikerna i Karlskrona är enligt BLT införstådda med att det kommer att ta lång tid att få igång Verkötrafiken. ”Startsträckan är väldigt lång. Det är vi helt på det klara med. Det kommer att ta lång tid innan det går fulla tåg till Karlskrona”, säger centerpartisten Mats Lindbom, som är kommunalråd och ordförande i Baltic-Link Association.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s