Traxx-flax

DSC00067Traxxloket är skapelsen med tusen namn. Hos Green Cargo heter det Re. Eller Br185. Cargonet kallar det El 19. Hector Rail benämner det 241. Bombardier har byggt maskinen, som blivit något av ett universallok. Det används i både gods- och persontrafik. Jag fick utbildning på detta lok i juni 2011. Det var jag och två andra kollegor, som också skulle köra loket åt Cargonet, som fick utbildningen. Kursen var på fyra dagar. Vi hade den bäste instruktören man kan tänka sej, nämligen självaste Christer Sjöborg. Han har blivit något av en legend inom lokförarkåren. Jag förstår varför. Han är väldigt kunnig, pedagogisk och rolig.

Examenskörningen ägde rum fram och tillbaka mellan Nässjö och Älmhult. Den gick bra. Nästan som på räls, om ni ursäktar skämtet. Problemet var bara att jag sedan hade en nästan övernaturlig förmåga att undvika dessa Traxxlok. Det blev El16 för nästan hela slanten. Från juni till december körde jag Traxx högst tio gånger. Jag minns min sista tur med godståg innan jag skulle bli uthyrd till DSB i Göteborg. Det var dagen innan julafton, den 23 december 2011. Jag löste av en norrman i Göteborg och körde tåget till Trelleborg. Framåt morgonkvisten stannade jag till i Malmö för avkoppling av vagnar. Då träffade jag en gammal vän, som knäppte en bild med sin mobilkamera. Bilden förställer den här bloggaren – med ett Traxxlok i bakgrunden. Den här natten var ett av dessa få tillfällen när jag fick äran att framföra ett Traxxlok.

Sedan dess har veckorna gått. Veckorna har blivit månader. Månaderna har blivit år. I våras blev jag ombedd av växlingspersonalen i Helsingborg att flytta ett Traxxlok. Det hade jag gärna hjälp till med. Om det nu inte varit på det sättet att jag saknar nyckel till maskinen. Den fick jag lämna tillbaka när jag slutade hos Liselotte Lööf. Jag bad min arbetsledare på Green Cargo om en ny. Den kom med posten några veckor senare och har legat oanvänd i lokförarväskan sedan dess.

Men så plötsligt häromdagen fick jag användning för den stora klumpedunsnyckeln. Jag och en kollega var på väg från Alvesta till Olofström. I Älmhult skulle vi stanna till för att hämta ett gäng Volvovagnar. Tyvärr stod det ett lok i vägen. Ett Traxx. Växlingspersonalen kunde inte flytta det, hur de än bar sej åt. Bromsen gick inte att få loss. Den ska egentligen lossa automatiskt när det kopplas fem kilo på huvudledningen. Men icke. Ingen annan lokförare i Alvesta har utbildning på Traxx. Men så kom en kollega på att den där poolaren från Karlshamn väl måste kunna hantera även sådana moderna tingester som Traxx? Jo, det kunde jag ju inte förneka. Jag fick smyga upp i loket, vrida om batteriströmställaren och ta spänning på ekipaget. Det pös misstänksamt från säkerhetsventilen. Jag stängde av den och satte på den igen. Då tystnade oväsendet. Tjejen på bangården undrade om jag kunde hjälpa till att växla undan tre vagnar. Visst. Jag körde hundra meter och backade tillbaka, in på ett annat spår. Jag ställde av loket på det sätt som jag fick lära mej av Christer Sjöborg den där gången 2011. Men en liten detalj kunde jag inte minnas. Skulle huvudbromskontrollen ligga i nödbroms- eller bromsläge? Livets hårda skola har lärt en lokförare att alltid tömma huvudledningen innan han bryter batterispänningen i maskinrummet. Annars smäller det till ordentligt i trumhinnorna. Den här gången gjorde jag likadant. Nödbromsade och fimpade batteriet. Men hur var det sen då? Ska bromskontrollen läggas tillbaka till bromsläge? Jag funderade en stund. Jag ringde en vän. Han svarade inte. Jag funderade igen. La pannan i djupa veck. Nej, bromsen kan inte ligga kvar i nödbromsläge. Jag lämnade loket och de tre vagnarna. Några timmar senare kom jag tillbaka till Älmhult. Jag såg att loket stod på ett annat spår. Det hade alltså gått att flytta. Jag hade gjort rätt. Det var ju skönt. Jag har flax med Traxx, skulle man kunna säga.

De röda loken som trafikerar Älmhult-Gent kallas som sagt för Br185. Snart kommer även Green Cargos egna Traxxlok – Re – att kunna synas på sydligare breddgrader. Loken flyttas från stålpendelns norra omlopp (Luleå-Borlänge). Tanken är att de ska sättas in på sträckorna Malmö-Göteborg och Göteborg-Kalmar. Det innebär i så fall att mina kollegor i Alvesta och Kalmar också kommer att få utbildning på Traxxloken.

DSC00782

4 thoughts on “Traxx-flax

  1. Christer regerar. Gick en egen Rc-utbildning med Christer. Lyxigt. Jag kunde ställa vilka konstiga frågor som helst och få svar direkt från den levande uppslagsboken.
    Kollegan gick tillsammans med en annan grupp och efter kursen bjöd vårt företag på middag på en restaurang. Kollegan anlände lite efter dom andra och stegade fram mot bordet där han tyckte Christer med flera satt. Men på närmare håll såg han att det var fel. Det var Christers look-a-like Robert Wells. Kollegan spanade snabbt av lokalen, hittade sitt bord och vek av mot det. Kanske första gången Robert blivit dissad för en riktigt tung kändis.

  2. Inget ont om de gamla arbetshästarna i Rc-serien, men jag har bar positiva erfarenheter av att trafikleda Traxx-dragna tåg. Verkar liksom lättare att hantera dem. Står till och med en GC Re i HO-skala i vitrinskåpet. 😉

  3. Jo enligt AL så kommer vi i Lilla Kalmar att få utbildning på Re. Kommer bli lite spännande tycker jag allt. Inget emot Rc/Rm men lite nya grejer är alltidag kul å köra. 🙂

Kommentera

