En döende marknad

DSC00727Tidningen Tåg damp ned i brevlådan häromdagen. Jag läser en intressant artikel. Den handlar om Rush Rail. I princip hela företagets containertrafik har lagts ned. Rush Rail tog över TGOJs trafik. Det som en gång var ett stort nät med tåg till Helsingborg, Västerås, Eskilstuna, Vaggeryd, Södertälje, Borlänge, Gävle, Halmstad, Norrköping och Malmö är borta. Intercontainer har gått i konkurs. Nu återstår endast trafiken mellan Göteborg och Sundsvall. Jag har skrivit massor av inlägg i bloggen om detta. Men Rush Rail och Intercontainer är inte de enda företagen som fått problem. I december 2011 la Cargonet ned all sin inrikestrafik i Sverige. Det finns flera exempel. En del av dessa transporter körs fortfarande på tåg, av nya operatörer, som Real Rail. Men en stor del av containrar och trailers har försvunnit från järnvägen. Marknaden är död i södra Sverige. En företrädare för Rush Rail berättar i artikeln i Tåg att företaget konkurrerats ut av åkerier med utländska chaufförer. Egentligen är jag inte ett dugg förvånad. Jag ser dagligen exempel på detta. Vägarna i mina hemtrakter svämmas över av lastbilar från framför allt baltstaterna och Polen.

Trots detta byggs det just nu två helt nya kombiterminaler i detta lilla län. Sammanlagt är det 100-tals miljoner av EU- och skattemedel som satsas i Karlshamn och Karlskrona. Kommer de nya anläggningarna att användas? Den pampiga bangården i Stillerydshamnen i Karlshamn är snart färdig. Men vem ska köra dit? Ingen vet. Den förra satsningen på en containerpendel, under 2007, blev ett fiasko. Då rådde det ändå något av högkonjunktur för kombitransporter. Till Verköhamnen i Karlskrona skulle tågtrafiken ha kommit igång i januari 2014, men har nu skjutits upp.

Utvecklingen känns skrämmande. Å ena sidan har vi politiker som talar sej varma för järnvägens alla fördelar. Å andra sidan har vi den så kallade marknaden som totalt struntar i om godset transporteras med lastbil, tåg eller häst och vagn. De vill ha en tjänst utförd och den ska vara så billig som möjligt. I detta kritiska skede beslutar svenska makthavare om en fyrdubbling av banavgifterna. Det är förstås helt fel väg att gå. Det inser nog de flesta som sysslar med järnvägstransporter. Pengarna finns helt enkelt inte i branschen. Ingen operatör gör några stora vinster på sin verksamhet. Blir det pengar över så är det småpotatis.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att infrastrukturministern och hennes kompisar antingen är fruktansvärt dåligt insatta i problematiken, eller totalt struntar i den. Billiga transporter är viktiga för svenskt näringsliv. Folk vill kunna handla billigt på Lidl och Elgiganten. Jag förstår det. Men menar politikerna allvar med att järnvägen är viktig så måste villkoren för operatörerna förbättras, inte försämras. Annars kommer alla dessa nya terminaler snart att stå oanvända, som monument över vår egen dumhet.

Annonser

16 thoughts on “En döende marknad

  1. Samma resonemang kan man ha om persontrafiken. Varför man lägger ner banor (syftar här enskilt på Markaryd-Värnamo) när man kunde konkurrera ut bussarna som kollektivtrafik? Och som grädde på moset beslutade Ljungby kommun att riva upp spåret. Vilken idioti! Var finns framtidstänkandet? Jag tror skattebetalare hade viljat betala mer för en snabb, fungerande och miljöeffektiv kollektivtrafik.

    Tråkigt att utländska åkerier tar över mer och mer, samtidigt ser man ju chafförerna av dessa tillhörande lastbilar koka lunch för 10 kr intill varandras ekipage, vilket är totalt oacceptabelt. Jag hade önskat att regeringen hade reglerat detta bättre, banna utländska åkerier helt från den svenska transportbranschen. Ta bort banavgifterna eller sänk dom rejält, höj vägavgifterna eller inför en hög avgift för detta, så företagen använder sig av det billigaste och smidigaste sättet att transportera sina produkter. Lastbilar behövs ändå eftersom spåren inte räcker ända fram till varenda kund. Dessa ska givetvis skötas av svenska åkerier med svenska förare med rätt kollektivavtal.

    Man skulle i alla fall sträva mot detta samhälle, det gynnar ju alla i längden. Företag ser inte så långt in i framtiden, de lever lite i nuet.

    • Det finns nog en hel del regler som satts upp av EU här, som inte går att ändra. Fri rörlighet och gemensam arbetsmarknad och sånt.
      Men ett ekonomiskt incitament hade kanske varit ok. Höjda vägavgifter. Tull för utländska bilar. Skattelättnader för företag som använder järnvägen i sin logistikkedja. Man måste våga..

  2. Det är bara att åka till hamnen i Göteborg och kolla. Bara polacker, rumäner och bulgarer som kör mer eller mindre permanent inrikestrafik i Sverige. Enligt cabotagestudien gjord av en transportforskare på Lunds universitet går, lågt räknat, ca 2200 utländska bilar i permanent olaglig inrikestrafik i Sverige. Intresset är minst sagt svalt från myndigheters och politikers sida för att stoppa verksamheten. Reportaget som Uppdrag granskning gjorde om dessa chaufförers villkor och speditörers och transportköpares cyniska sätt fick heller inget större gensvar i media eller hos allmänheten. Som du säger så är en billig transport en bra transport. Tyvärr ser det ut som att den här typen av enkla transporter som kan utföras av i princip vem som helst är en förlorad marknad för svenska lastbil- och tågåkerier.

  3. Håller med om det mesta i bloggen. Vet inte om det hjälper att infrastrukturministern skärper sig. Har erfarenhet utan kombitrafik från insidan, och det är oerhört svårt att konkurrera med ”slav” åkarna ( för det är vad dom i praktiken är. Dom bor och lever i sina lastbilar för minimalt med pengar. Tvingas t o m att slangar diesel för att ha råd att köra.) Jag tycker att vi som konsumenter också har ett ansvar. Vi måste fråga oss varför man kan köpa en pall på ett möbelvaruhus för 19:- eller en tv för 1000:- i mediavaruhuset. En annan sak är ju att många ska försöka tjäna pengar på den mycket tajta marginalen. Infrastrukturavgiften höjs, elpriser höjs, Jernhusen har vinstkrav från staten, kombiterminalerna ska gå med vinst osv osv.
    Jag ser dagligen slavåkarna och deras misslyckande med att leverera vad som krävs, men ändå kommer nya outbildade billiga ”slavar” i en aldrig sinande ström. Man undrar vart världen är på väg.

  4. En liten positiv nyhet från Falköping apropå terminaler och liknande. JULA har sedan drygt en månad börjat att transportera sin containers på järnväg. Containrarna går på tåg till Falköping (TM-Rail) från Göteborg sedan lastas de om och körs med lastbil till JULA:s centrallager i Skara. Falköpings kommun satsar x antal miljoner på en ny kombiterminal brevid Trätågs nuvarnade terminal. När den står klar så beräknar JULA att fördubbla sina containertransporter. Om man lyssnar på den lokala åkerinäringen så verkar det vara mer på gång, men det känns som man är försiktigt optimistiska inför framtiden…. Trots längden till Götet (bara 13mil) så hoppas man få lönsamhet i dessa transporter….

  5. Dessa utlänska lastbilar på våra vägar. vist är det skrämmande! Ni är väll medvetna om att den trafik som dom utför är olaglig? 3 transporter under en 7 dagarsperiod, sen ska dom ut ur landet, sker detta, Nej! vad gör polisen? ingenting, varför? Jo det kommer bara att leda till att åklagaren lägger ner målet.

  6. I Schweiz gör man allt för att motarbeta lastbilar genom politiska beslut. Två medel används:

    1. Direkta förbud mot utländska lastbilar att passera genom landet, alternativt mycket höga avgifter, vilket gör att godset lastas om till järnväg.
    2. Hårda lagar kring minimilöner, vilket gör att man inte kan dumpa chaufförernas löner.

    I Sverige har vi knappt någon beskattning på lastbilar, inga lagar kring minimilöner, och ingen aktiv järnvägspolitik (framför allt inte när det gäller sådant som ligger utanför själva byggandet av banor).

    Sammantaget leder detta in i en utveckling som ingen vill ha. Protestera med röstsedeln nästa år. Använd din röst för att tala om för styrsystemet att vi inte accepterar denna utveckling.

  7. Ska man kolla på fakta så är det många lågprisaffärer som till en viss del nyttjar järnvägen.
    Elgigantens lager får väl en ganska stor del av sitt gods på järnvägen. Lidls centrallager i Eskilstuna får sitt gods från tyskland med Tx tåg från Trelleborg/Malmö-Eskilstuna. Där det då håller på att flyttas över till tåget Trelleborg/Malmö-Älvsjö-Brista.
    Däremot Ica som ju är dyrare använder väldigt lite järnväg.

    Så att skylla allt på lågprishandeln är inte rätt

    • Du har rätt. Valet av företagsnamn blev kanske inte så lyckat, men det var menat som ett bildligt försök att förklara situationen att konsumenterna vill ha billiga produkter.

  8. Återinför kilometerskatten för tunga fordon. Då blir man tvingad att betala för sin körning i Sverige, det hjälper inte att tanka billigt hemma. Dessutom får man bättre koll på hur långt lastbilarna rullar här.

    Sedan en spekulation, som även nämndes i en tidigare kommentar. Jag funderar på hur mycket av dieselstölderna som direkt eller indirekt orsakas av dessa utländska chaufförer.

    • Problemet med den lösningen är bara den att det slår mot alla dom lastbilstransporter som inte går att flytta till tåget tex anläggnings-, distribution-, timmertransporter (till järnvägsterminal så klart) mm. Och Sverige är ett land med stora avstånd så det skulle försämra vår konkurrenskraft. Se istället till att redan befintliga regler efterföljs så minskar en stor del av problemen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s