Allt hänger på Volvo

DSC01567Jag har inte tjänstgjort på min hemstation på två och en halv månad. Jag har kört turer i Göteborg, Malmö och Helsingborg. Men imorgon är det dags. Alvesta, alltså. Jag kommer att tillbringa hela oktober på min hemmaplan. Det kommer att bli ett och annat tåg i Volvos tjänst. Eller rättare sagt, det blir inget annat än tåg i Volvos tjänst. Tidigare har vi haft en del turer till Kalmar och Mösterås, men nu har en Alvestakollega äntligen beviljats förflyttning till sin nya bostadsort. Därmed klarar Kalmarpersonalen själva en stor del av reservhållningen. Lokförarna i Alvesta har alltid varit beroende av Volvo som kund, men frågan är om den situationen någonsin varit så påtaglig som nu? Det går en massa rykten, som jag inte tänker kommentera. Det känns meningslöst. Fakta i målet är dock att Volvo håller på att se över hela sin logistikkedja. Besked om eventuella förändringar väntas inom kort. Fram tills dess kör vi på som tidigare. Med lika glatt humör. Det är ett skönt gäng lokförare i Alvesta. Det vilar sällan några ledsamheter i detta sällskap. Trots en stundtals riktigt tuff tjänst. Turerna är långa och krävande, med mycket radioloksväxling. Imorgon väntar till exempel tolv timmars slit. Jag åker pass till Olofström, växlar ihop ett Genttåg som jag sedan kör till Älmhult. Jag återvänder till Olofström och tar över ett Göteborgståg som en av kollegorna satt ihop. Det är alltid 511 meter långt. Det går 26 vagnar i Göteborgstågen, oavsett om de är lastade eller inte. Vid halv två på natten slutar jag i Alvesta. Jag får tolv timmars vila innan det är dags för nästa arbetspass. Även det är tolv timmar långt. Puuuh… Men jag klagar inte. Turerna genererar många fridagar. Det är precis så jag vill ha det.

10 thoughts on “Allt hänger på Volvo

  1. Jag brukar korsa cykelövergången innan sista vägskyddet innan Äh under min lunch vid 16-tiden.

    Trodde dom bara körde Gbg-tåg från Olofström.

    När du åker pass till Of, åker du med i hytt eller blir det buss?

    • Det går två tåg om dagen till Gent från Olofström och två till Göteborg. Plus ett skrottåg Olofström-Älmhult och ett tåg med diverse blandade vagnar. Så det är ganska många tåg som rullar till Olofström. Jag åker pass i hytten med tåget som passerar Älmhult vid 14.30-tiden.

  2. Bilden är väl skrotpressen vid nedre? Har installerat utrustning där innan jag började på fjärren.

  3. Dessutom så får vi lite linje körning med ellok också. Har bara varit väster om Nybro med ellok 1gång i år. Ska bli skönt med lite avbrott från Mönsterås körningen.

    Mvh jörgen

Kommentera

