Så blir Verkötrafiken

1375229_10202005480807938_1347508128_nEn av lokaltidningarna i Blekinge berättar idag att det är Green Cargo som ska trafikera Verköbanan i Karlskrona. Jag har känt till detta ett tag. Eventuellt blir det så att jag och Den Vimsige kommer att sköta växlingen i Karlskrona under en uppstartsfas. Jag har inte kunnat skriva någonting om detta tidigare. Affärshemligheter, ni vet. Som lojal medarbetare hos Green Cargo får jag hålla tyst i vissa frågor. Men nu när nyheten ändå är ute, så tänkte jag berätta lite om hur det tänkta upplägget ser ut.

Trafiken startar som tidigast i mitten av januari 2014. Tanken är att merutnyttja det Rc-lok som står uppställt under förmiddagarna i Karlshamn. Verkövagnarna kopplas in i godståget som ankommer till Karlshamn strax efter fem på morgonen. Efter avkoppling tar en passåkande lokförare över tåget och fortsätter till Karlskrona. Där blir det rundgång vid den så kallade Pantarholmen. Tåget körs därefter ut på Verkö. Rc-loket kopplas av och körs in på ett stickspår. En lokomotor stationeras i Karlskrona. Den kommer att ställas upp på spår 5 på Karlskrona C under den tid den inte används. När godståget ankommit Verkö, går lokomotorn på i aktern och trycker in vagnarna på ett lastspår. Rc-loket växlas över på ett annat spår, där de avgående vagnarna står. Sedan kan tåget åter avgå, med ny rundgång vid Pantarholmen. I Karlshamn kopplas de båda tågen ihop till ett. I framtiden är det tänkt att terminalen på Verkö själva ska sköta växlingen, med hjälp av en spårgående Unimog.

Annonser

8 thoughts on “Så blir Verkötrafiken

  1. Vad spännande om allt går som tänkt. Nu får vi alla besökare hålla tummarna för Er två.
    Se till att ha sand till lokomotorn om det blir kallt i januari.

      • Det värsta är dock att när man byggde mötesspåret mellan Bräkne-Hoby och Karlshamn(Ångsågsmossen) så valde man att inte anpassa den för 750 meter långa godståg utan enbart för trippelkopplade ö-tåg med samtidig infart. Man motiverade detta med: ”det går ju ändå inga godståg öster om Karlshamn”.

      • Tror inte godstågen öster om Karlshamn blir så långa. Åtminstone inte i ett första skede. I framtiden vet man ju aldrig. Och ja, då står vi kanske där med stationer som inte räcker till.

  2. Men i mitten av 90-talet har jag ett vagt minne av att Sydtåg en kort period körde växlingen m mult Z65 Nättraby-Ronneby och överlämnade vagnarna t SJ Gods i Rb. Sen, när Sydtåg gått i k k fortsatte SJ med T44an t Nätraby och hämtade/lämnade vagnarna. Men Nättraby&Ronneby-trafiken ställdes relativt snart in efter SJs återinträde eftersom även bruket i Nättraby fick ändrat upplägg för sina transporter. Rätta mig gärna om jag minns fel.

  3. Ser inte poängen med att elektrifiera ut till Verkö när man ändå behöver ta till ett diesellok som kör ända från stationen.

    Har gc bara sin produkt klar eller finns det kunder i förhandling också? Om rush rail hade problem, borde väll gc också ha det? eller de kanske kan erbjuda ett bättre pris när de kan sammankoppla med Karlshamn?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s