Boliden väljer Green Cargo igen

Green Cargo kommer att fortsätta sköta transporterna åt Boliden, där bland annat den så kallade Kopparpendeln mellan Helsingborg och Skellefteå ingår. För mej som Green Cargoanställd är detta en mycket glädjande nyhet. Och mycket förvånande. Jag vet att Rush Rail var säkra på att få det här avtalet. Bolaget hade till och med gjort klart med finansiering av nya Vectronlok för att kunna överta trafiken. Krylbo skulle öppnas som åkstation. Turlistor låg i princip färdiga. Exakt vad som sedan hänt vid förhandlingsbordet i augusti och september har jag ingen aning om. Jag vet så mycket att Green Cargo så sent som för några veckor sedan bedömde läget i Bolidenaffären som ”mycket kritiskt”.

Som gammal TGOJare ligger denna trafik mej extra varmt om hjärtat. Jag har kört framförallt Kopparpendeln mellan Eskilstuna och Helsingborg många, många gånger. Bolidentrafiken var TGOJs flaggskepp. Nu är det inte bara Kopparpendeln som ingår i trafiksystemet. Det körs även en pendel mellan Aitikgruvan i Gällivare och Skellefteå. Vagnar med rötslam från Jordbro och vagnar med stålverksstoff från Hofors och Smedjebacken kommer i fortsättningen att integreras i Kopparpendeln och Aitikpendeln. Det nya avtalet mellan Green Cargo och Boliden är på fem år, men kan sägas upp av båda parter efter tre år.

Annonser

6 thoughts on “Boliden väljer Green Cargo igen

  1. Det var nog bara så att Green Cargo var tvungna att ta hem den här affären. Prestigeförlusten hade varit för stor annars. Så det var väl bara att ge kunden ett erbjudande dom inte kunde säga nej till. Undrar när någon annan operatör ska lägga bud på posttågen? Då blir det svettigt!

    • Erbjudandet ”kunden inte kunde säga nej till”, var väl att Green Cargo kan utföra ett bättre jobb än vad de andra erbjuder.

      • Priset är nog ganska intressant. Hade man varit nöjd med tjänsten och inte brytt sig om priset hade man inte gått ut med en offertförfrågan. Nu fick kunden förmodligen en hyfsad prisjustering neråt. Och att tro att ingen annan kan göra jobbet är bara löjligt att tro. Har varit med om samma sak fast inom åkeribranschen och man är aldrig oersättlig. Det kan bli inkörningsproblem för den som tar över men efter ett tag fungerar det.

  2. Hoppas bara att Boliden vill ha tågen via Eskilstuna istället för Hallsberg som Green Cargo vill. Annars har vi knappt några jobb kvar….

  3. Ja, den ”gamle logistikchefen KÅ” som en gång sa – aldrig mer Green Cargo – har gått i pension för rätt många år sedan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s