Slutet är nära

999198_10201973574250294_1756225687_nDet är möjligt att den suttit där tidigare. Jag upptäckte den dock först igår när jag stod och väntade på ett mötande tåg i Karpalund, utanför Kristianstad. Stoppbocken alltså. På banan upp mot Hanaskog. På samma sätt som Trafikverket i Skövde blockerat spåret mot Tibro och Karlsborg har man nu skruvat fast en ordentlig stoppbock i spåret i Karpalund. Den 5 maj 2010 stängde Trafikverket banan för trafik eftersom spåranläggningen då hade blivit allt för dålig. Visserligen var det inte förrän i början av 2011 som verket fattade det formella beslutet att upphöra med underhållet. I verkligheten har dock inga arbeten utförts längs linjen på många år. Nästa år har tre år gått sedan beslutet och Trafikverket kan lägga ned banan för gott. I princip har detta redan skett. Jag undrar lite över stoppbockens funktion. Är Trafikverket rädda att någon smiter ut på banan utan lov eller varför har den satts upp?

Nedläggningar är naturligtvis tråkiga. Men pengarna kan inte räcka till allt. Trafiken till Hanaskog var dessutom begränsad de sista åren då spärrfärderna rullade. Tarkett, som var den enda kunden i Hanaskog, skickade inte mer än två, tre vagnar i veckan. När slutet närmade sej för den spårbundna trafiken under 2010 så valde Tarkett dessutom att skicka en stor del av godset med lastbil istället för med tåg. Därför är det ingen som riktigt vet när den sista spärrfärden gick på banan. Åtminstone ingen som jag lyckats få kontakt med. När jag började köra Kustpilen under 2002 så passerade jag Karpalund titt som tätt. Då hände det relativt ofta att jag såg kollegorna på Green Cargo stå och vänta med sin V5a under bron vid det gamla stationshuset.

Den 24 april 2009 kördes ett utflyktståg bestående av två gamla rälsbussar till Hanaskog. Det blev sista gången som den så kallade allmänheten fick möjlighet att åka ”tåg” till Hanaskog. SJs persontrafik försvann redan 1969. En enda gång har jag fått äran att vara lokförare på denna 14 kilometer långa bana. Det var för tiotalet år sedan. Museiföreningen i Kristianstad arrangerade en resa till Hanaskog med Y6- och Y7-bussar. Jag tror det var marknad i byn. Jag minns inte säkert. Vad jag däremot minns allt för väl var vädret. Det var uruselt. Det ösregnade hela dagen, vilket förstörde festligheterna en del.

8 tankar på “Slutet är nära

  1. Det är tråkigt att den är nerlagd. Är ju annars en fin avlägsen bana. Förstår inte varför dessa banor upphör. Värre i Småland. Där river vi upp spåret helt, med Ljungby isolerat från ett utmärkt kommunikationssätt. Tänk om man idag kanske hade kunnat åka tåg från Hässleholm till Värnamo, via Markaryd och Ljungby. En klart finare bana dessutom.

    • Dessutom måste de pengar man får läggas på de banor som faktiskt trafikeras. Exempelvis pulsådern Södra Stambanan är bitvis i rätt dåligt skick, trots att det är Sveriges mest trafikerade sträcka. Kontaktledningen söder om Hässleholm är inte byggd för 200km/h, men SJ har fått dispens att köra så fort ändå. Resultatet ser vi i antalet rivna ledningar.
      Punktnersättningar för att växlar och bana är dålig ligger lite varstans.
      Trots detta ska mer trafik köras, och alla tåg ska magiskt gå i tid.

      • Ja, ibland känner man sig som en trollkarl när man rör om bland tågen och plötsligt har förseningarna minskat. Har personbästa på västkustbanan med avgång Hd +25, ankomst Lu rätt tid, och omvänt avgång M +20, ankomst Ä rätt tid.

  2. Hur kommer det sig att du skriver spårbunden och inte spårburen? Är inte spårburen bättre? Tåget är ju inte bundet eller svetsat vid spåret.. 🙂

    • Du kanske har rätt, har inte tänkt så långt! Å andra sidan kan ju inte tågen köra någon annan stans, så på det sättet så är de ju ganska bundna till järnvägen. Eller?

Lämna ett svar till G Avbryt svar