Seko vill ha ”krisavtal” i Stockholm

FotoSL80 procent arbete, 90 procent lön och 100 procent pensionavsättning. Det var en del i uppgörelsen som träffades mellan fack och arbetsgivare på Green Cargo i samband med krisavtalet i vintras. Avtalet blev uppskattat. Åtminstone bland oss på fältet, det vill säga lokförare och växlare. De flesta av oss fick fyra extra fridagar varje månad under hela våren. Jag minns inte exakt hur många miljoner kronor som företaget räknade med att spara tack vare krisavtalet. Jag tror det var runt 35 miljoner kronor. Målsättningen infriades inte riktigt. Det fanns planer på att arbetstidsförkortningen skulle återkomma i höst, men då som en frivillig grej. Nu blir det inte så, eftersom många medarbetare av olika anledningar har valt att sluta eller gå i pension det senaste halvåret. Green Cargo räknar därför inte med att kunna klara verksamheten om arbetstidsförkortningen fortsätter. Däremot kan detta avtal – kallat 80/90/100 – komma att dyka upp på ett helt annat ställe. Nämligen hos Stockholmståg. I ett yrkande i de lokala förhandlingarna önskar Sekos lokförarfack kunna erbjuda detta avtal till de medarbetare som fyllt 62 år. Stockholmståg har varken sagt bu eller bä till förslaget. Parterna ska träffas igen den 17 september. Eventuellt kommer då ett besked huruvida arbetsgivaren är villig att fortsätta diskutera frågan eller inte.

Annonser

2 thoughts on “Seko vill ha ”krisavtal” i Stockholm

    • Ja, så kan det gå till på Inlandsbanan. Folk vill kliva på lite varstans. Ofta hinner man inte stanna. Då får folk traska ikapp tåget. Ibland kan man backa tillbaka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s