Jag har bara ljusa minnen

11564_1236008229677_2943261_nPalle var en skojfrisk typ. Han hade alltid små hyss för sej. En gång när jag löste av honom i Karlskrona hade han ändrat i ATC-inställningarna. Istället för 100 meter i tåglängd hade han matat in 900 meter. Avlösande förare har skyldighet att kontrollera ATC-värdena, men en sån här grej är lätt att missa. Framförallt i en Y2, där tåglängden aldrig ändras. Resultatet av denna lilla illgärning blev att jag fick driftbroms en bit ut mot Bergåsa. ATC uppdaterade nämligen inte hastigheten som jag var van vid. ”Jäklar, också! Typiskt, Palle,” tänkte jag. En annan gång när Palle hade ankommit Karlskrona med en vagn som jag en stund senare skulle köra till Malmö, så gick det bra hela vägen till Kristianstad. Det var en varm sommardag. När jag skulle aktivera den andra änden i Y2an slog värmen i hytten emot mej med full kraft. Palle hade ”råkat” glömma värmereglaget på full effekt…

Håkan hade inte alls den sortens humor. Han var en helt annan typ av människa. Jag och Håkan hade ändå stor glädje av varandra. När jag klev på tåget i Karlshamn för att åka till Karlskrona och börja jobba så hände det titt som tätt att det var Håkan som körde. Vi var trots allt bara nio lokförare i Karlskrona vid den här tidpunkten. Håkan skulle ofta gå av sitt skift när han kom fram, så jag brukade erbjuda mej att köra hans tåg. Då kunde han kliva av och gå på ett mötande tåg istället och komma hem ett par timmar tidigare. Håkan bodde i Önnestad utanför Kristianstad, och pendlade till Karlskrona. Ibland var det han som skickade av mej, så att jag kunde komma hem lite tidigare. Vi gav och vi tog. Till glädje för båda. Personalfördelaren visste vad som pågick, men sa inget. Tågen gick ju som de skulle. Han var smart, personalfördelaren. Ibland när han behövde hjälp och inga böner eller löften om fursterliga övertidsersättningar hjälpte, så kunde han antyda lite försiktigt att SJ nog fick överväga att se över hur saker och ting gick till på Blekinge Kustbana.

Palle tillhörde egentligen åkstationen i Kalmar, men eftersom han bodde strategiskt till i det lilla samhållet Skruvemåla, som ligger några mil norr om Karlskrona, så var han ofta inlånad och körde våra turer.

Paul Carlsson blev 54 år, Håkan Dellvi 48. Idag är det exakt nio år sedan dessa två kollegor förolyckades i Nosaby utanför Kristianstad. Den 10 september var också min mammas födelsedag. Hon skulle ha fyllt 50 år den där dagen på hösten 2004. Ni kan själva förstå att detta datum är en alldeles speciell dag för mej. Jag saknar dem alla tre. Väldigt mycket. Om än på helt olika sätt. Jag har nästan bara ljusa minnen av mamsen, Palle och Håkan. Det känns bra. Jag tänker ofta på dem.

8 thoughts on “Jag har bara ljusa minnen

  1. Ja, det var sannerligen en hemsk och onödig olycka. Efter att ha läst ditt tidigare inlägg om detta blev den lite mer tragisk än bara rubriker i tidningen! Jag förstår att det smärtar!

  2. Vi får väl även ägna en tanke åt flickan som var ags på tåget denna dag. Hon fick sitt liv förstört i samband med olyckan eftersom hon aldrig kom tillbaka som ombordare pga sina skador, värk och oro, och sedan fick lämna järnvägslivet helt.
    Trevlig levnadsglad tjej som jag släppte av i Höör kvällen innan hon påbörjade det arbetspass som slutade i denna tragiska händelse genom att göra ett oplanerat stopp med tåg 2 där.

  3. Tack för fina ord. Jag tänker ofta på Palle och Håkan. Kan nog aldrig fatta att det är en verklighet. Livet måste gå vidare men man kan aldrig glömma..jag kommer alltid att bära detta med mig. Vissa dagar går det lättare, andra är det tungt. Saknar de soliga dagarna på Blekingebanan. Med de trevliga resenärerna o arbetskompisarna . Många skratt blev det! Tack stor kram från mig! / Marita Gustafsson

Kommentera

