Utflykt på avstängd bana

1235483_10201860224456620_1211361165_nDen så kallade Skånebanan är som bekant avstängd för tågtrafik på sträckan Åstorp-Hässleholm. Under fem månader har Trafikverket jobbat med bland annat byte av kontaktledningsanläggningen. På söndag öppnas banan åter för trafik. Åtminstone under dagtid. Men det är då det. Själv var jag ute och tuffade på denna avstängda bana redan idag, hur märkligt det än kan låta. Folk såg synnerligen förvånade ut när det stora Td-loket och de fyra tankvagnarna med kemikalier rullade förbi, på väg till Perstorp.

Vi kan ta det från början. Jag blev överraskad när jag för ett par veckor sedan fick mitt schema för september. Onsdagen 4 september: Hbgb, tur 7126. 6.01-17.22. Jag kände igen tiderna i turen och kollade i turlistan. Jodå, mycket riktigt. Perstorp. Denna Skånes minsta kommun, sett till invånarantalet, ligger längs den avstängda delen av Skånebanan. Hur ska detta gå till? Efter en del luskande fick jag situationen klar för mej. Det råder så kallat D-skydd mellan Åstorp och Hässleholm. Hur jag ska förklara innebörden av detta så att det blir begripligt vet jag inte. Förenklat kan man säga att det inom området för D-skydd kan förekomma flera olika arbeten. En huvudtillsyningsman har ansvaret för samordningen. Han sköter trafikledningen och är något av tågklarerare för sträckan. Det fina i kråksången är att det går att framföra spärrfärder, med begränsningar, genom ett D-skydd. Det var exakt det som skedde idag.

Själv behövde jag inte anstränga mej nämnvärt. Jag bromsprovade det korta tåget i Helsingborg och satte kurs mot Åstorp. Där kom det på en tillsyningsman, som skötte allt pappersarbete och ordnade med alla tillstånd. Vi tuffade ut på den (för tåg) avstängda banan. Det kändes lite spooky. Signalerna stod i stopp. Vägskyddsanläggningarna var döda. Jag såg inte en enda banjobbare längs hela sträckan. Jag vet inte var de höll hus. Borde de inte vara ute och jobba? Det var tomt och öde. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att banan var nedlagd. Tillsyningsmannen hoppade upp och ned på loket. Han gick före med varningsflagga vid vägövergångarna. Han plockade ned hindertavlor och satte upp dem igen, bakom tåge…, förlåt, spärrfärden.

I Perstorp väntade som vanligt brukets egen Z65 på oss, och drog in vagnarna på industriområdet. Jag och tillsyningsmannen fick frukost på hotellet. Jag sov ett par timmar. Han tittade på TV. Sen åkte vi tillbaka på samma sätt som vi tagit oss dit. Den här gången hade vi fem tomvagnar och en lastad med oss. I Åstorp släppte jag av tillsyningsmannen och fortsatte som tåg till Helsingborg. I Påarp fick jag syn på ett gammalt Ub-lok som stod uppställt utanför ett hus, säkert hundra meter från närmaste järnvägsspår. Det var mysko. Jag rullade in på godsbangården i Helsingborg lite tidigt. Så var den arbetsdagen över. D-skydd var en ny erfarenhet. Det är kul när den monotona vardagen byts mot något nytt. Man får tänka till lite och får användning av de kunskaper som ligger gömda långt där inne i skallen.

Kommentera

