Rush Rail nobbar Karlskrona i T14

Rush Rail har dragit tillbaka sina ansökningar om tåglägen till Karlskrona. Det framgår av Trafikverkets uppdaterade tågplan för 2014. I den finns inte heller några andra intressenter som vill trafikera Verköhamnen. Varken via den upprustade Emmabodabanan, eller via Blekinge Kustbana. På något annat sätt kan jag inte tolka de olika graferna. Därmed är vi tillbaka på ruta ett, precis som jag misstänkte när jag skrev det här inlägget i juni https://lokforaren.wordpress.com/2013/06/27/rush-rail-kor-till-karlskrona/ Godstrafiken till och från Karlskrona har varit ett sorgebarn i 20 år. Två gånger har det så kallade Verköspåret rustats upp. De senaste åren har 55 miljoner kronor investerats, i bland annat elektrisk drift av spåranläggningen. Den första renoveringen gjordes för tiotalet år sedan. Till ingen nytta. Nu är förhoppningsvis inte sista ordet sagt angående godstrafiken till Karlskrona. Jag hoppas verkligen att den kommer igång. Läser jag rätt mellan raderna kan min egen arbetsgivare kanske vara aktuell. I slutet av juli blev det klart att Stena Line kommer att ansvara för terminalen på Verkö. Samma Stena Line som bedriver färjetrafik mellan Karlskrona och Polen.

Kommentera

