Sista X11an går 8 september

1233386_506090902817124_1543369760_nSöndagen den 8 september blir sista dagen med X11 i Pågatågstrafik. Motorvagnarna kommer att trafikera linjen Åstorp-Helsingborg under större delen av dagen. Avgången 19.12 som tåg 1881 från Åstorp blir den sista någonsin med X11 som Pågatåg. I fortsättningen blir det X61 som gäller för hela slanten. ”Vill man åka med X11 en sista gång kan man göra det hela dagen på sträckan mellan Åstorp och Helsingborg. Vi kommer att ha en gästbok hos tågvärden som man kan skriva en hälsning eller ett minne i om man vill”, meddelar Skånetrafiken i ett mejl till bloggen.

De första Pågatågen levererades som X10 under 1982 och sattes i trafik runt Malmö i januari 1983. När vagnarna flera år senare byggdes om ändrades litterat till X11. Jag har åkt och kört denna typ av motorvagn säkert tusen gånger. När jag bodde i Stockholm i slutet av 80- och i början av 90-talet var det X10 och X1 som gällde i pendeltågen. När jag började som lokförare var X11 det första fordonet som jag fick utbildning på. Under det första året som lokförare körde jag inget annat än Pågatåg, kors och tvärs i Skåne. Det var bra tjänst. Väldigt effektiv, utan kvartstid. Och faktiskt ganska varierande. Linjerna som då trafikerades var Malmö-Höör, Malmö-Ystad, Helsingborg-Åstorp, Malmö-Helsingborg via Teckomatorp och så småningom Malmö-Ängelholm via Landskrona. Dessutom hände det då och då att SJ körde X11 som reserv för Y2orna mellan Kristianstad och Helsingborg.

Totalt har 26 X11 använts i Pågatågstrafiken. Samtliga kommer att säljas till Transitio, ett bolag som ägs gemensamt av landets länstrafikbolag. Redan idag kan gamla Pågatåg ses på flera platser i landet. Skånetrafikens före detta X11or rullar i trafik som både Norrtåg och Krösatåg. I december återkommer några av vagnarna till Skåne som just Krösatåg, då linjen Hässleholm-Växjö invigs.

6 thoughts on “Sista X11an går 8 september

  1. Tack för en trevlig redogörelse! När det gäller litterat X11 så infördes det inte i samband med ombyggnaden runt 1995 utan några år senare. Anledningen var att tågsätten blivit utrustad med toalett och därmed kom att väga över 100 ton, vilket i sin tur innebar att de fick betala högre banavgift än om de vägt under 100 ton. För att lätt kunna redovisa till Banverket hur många tunga tågsätt som körts beslöts att littrera om dem till X11. Samma sak gällde X10-orna i Göteborg, som dock rullar kvar som X11 ytterligare några år.

    X11-orna i Småland och Norrland har kvar utförande från tiden i Malmö och kommer att ha så ett tag till. De skall dock lackeras om och efter vad jag hört också få ändrad inredning.

      • Jag tror helt enkelt inte att man tänkte på att tågsätten blev så pass mycket tyngre i och med toaletterna. Det var inte så många hundra kilo det rörde sig om men viktgränsen gick där den gick. Kan nämnas att X10-orna som gick i Gävleborgs län hade en mindre busstoalett och därför klarade sig under 100 ton.

      • Han kanske menar att några av X11orna, med start i december, kommer gå som Krösatåg mellan Hässleholm och Växjö?

        Visserligen under ”varumärket” Krösatåg, men i praktiken (tills dess att de hinner byggas om och lackas om) i exakt samma utförande, fast med Krösatågsklistermärken över Pågatågssymbolerna…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s