Det handlar inte om gnäll

Igår kunde den här bloggen berätta att skyddsombuden på Veolia kräver ett omedelbart stopp för Öresundstågens lokförare att jobba ensamma ombord. Riskerna har blivit för stora. Framförallt på det psykiska planet. Sedan publiceringen igår har debattens vågor gått höga i diverse forum. Jag hör och läser de mest korkade argument för att tillåta tågen att rulla utan tågvärdar. De flesta som uttalar sej har inte den blekaste aning om hur verkligheten kan se ut ombord på ett Öresundståg år 2013. De jämför med bussar och spårvagnar. De tycker att dagens lokförare är gnälliga och kissar i byxorna när de kör på en älg. Det är inte det saken handlar om. På tågen i Skåne råder ett klimat som blivit allt råare och brutalare för varje år. Kollegor som jag pratar med, som tjänstgjort på pendeltågen i både Stockholm och Göteborg, hävdar bestämt att situationen i Skåne är värre än någon annan stans i landet. Fråga mej inte varför. Jag har ingen anledning att betvivla detta. Jag har själv varit med om situationer på Öresundstågen där jag tackat Gud att jag haft tågvärdar med ombord. Det handlar inte om enstaka gånger, utan är ett mönster som blir allt vanligare. Därför förstår jag skyddsombuden på Veolia till fullo. Det handlar varken om fackligt tjafs eller desperata försök att rädda tågvärdarnas anställningar. Det handlar om arbetsmiljö, inget annat.

Jag har varit med om folk som satt eld i papperskorgar, nödöppnat dörrarna i farten, dragit i nödbromsen tre, fyra gånger inom loppet av fem minuter. Jag har sett folk som svimmat av värmeslag i trängseln, jag har haft totalt sönderdrogade brottslingar med kniv som gått bärsärk i tåget. Vad hade jag som lokförare gjort i dessa situationer om inte tågvärdarna hade funnits? Hur hade jag hanterat läget? Och värre saker än så kan hända. Jag vågar knappt tänka tanken att ensam ansvara för kanske 700 panikslagna resenärer i ett tåg som brinner i en tunnel. Eller tvingas ta mikrofonen och meddela folk att jag just kört ihjäl två barn på en järnvägsövergång. Om det sistnämnda händer så kan jag garantera att det inte dröjer längre än tio minuter innan den första uppretade resenären bankar på förardörren. ”Varför tar det sån tid? Varför får vi ingen information? Jag måste med ett flyg, se till att ta mej härifrån omedelbart! Ja, men sitt inte bara där! Gör nåt, människa! Jag har faktiskt betalat för den här biljetten! Förbannade jävla SJ, släpp ut oss!”

Rätt utbildade är tågvärdarna en oerhörd resurs. Inte bara för oss lokförare, utan även för resenärerna ombord på tåget. Tydligen finns ett förbud att köra Reginamotorvagnar utan ombordpersonal. Jag förstår inte skillnaden på en Regina eller ett Öresundståg. Eller för den delen en X10. Motorvagn som motorvagn. I princip anser jag att inga tåg borde tillåtas avgå utan tågvärd.

Man kan naturligtvis jämföra med andra yrkesgrupper, som har ännu sämre arbetsmiljö. Det är tråkigt för dem, men skyddsombuden på Veolia kan förstås bara ta ansvar för sin personal. Nu handlar det om pengar, som allting annat i dessa tider. Lite hårddraget kan man säga att alla älskar tåg, men ingen vill betala. Om länstrafikbolagen tvingas pröjsa operatörerna för utökad bemanning så kan följden bli att avgångar ställs in. Pengarna kan liksom inte räcka till allt. Det är inte bra, men ändå den näst bästa lösningen. Personalen måste kunna känna sej trygg på sin arbetsplats. Hellre det än att köra ett tåg mitt i natten med elva resande. Det allra bästa vore förstås om landets politiker insåg att en fungerande järnvägstrafik faktiskt kostar pengar och skjuter till de medel som krävs. Men lär det hända? Skulle inte tro det.

Annonser

18 thoughts on “Det handlar inte om gnäll

  1. Att det bara diskuteras att köra utan tågvärdar är för mig otroligt. Lika dumt som att ett flyg skulle lyfta utan kabinpersonal. Vill det sig riktigt illa riskerar man liv.

    • Massor med mindre trafikflygplan flyger varje dag utan kabinpersonal. Håller dock med om att det är idioti att köra tåg utan ombordare.

      • Förr har begränsningen varit på upp till 19 passagerare för att få flyga utan kabinpersonal. Dock är det alltjämt två piloter ombord även i dessa fall. Så få passagerare har väl knappt Öresundstågen någon gång på dygnet?

  2. Trodde inte det va så många avgångar som gick utan ombordare. Sanslöst . Kan nu säga att efter ha provat alla 3 storstäder, så är malmö /Skåne absolut hårdast. Fullständigt absurt att det får gå utan.

  3. Men om det är så illa som det verkar vara så har ju polisen ett jobb att utföra. Upprätthålla lag och ordning i tågen, knappast en tågvärds arbetsuppgift!

  4. Som gammal tågmästare måste jag hålla med till fullo. Det finns ingenstans i landet där det är så mycket bekymmer på tågen som det är omkring Malmö.

  5. Det måste råda brist på lokförare hos Öresundståg, för inte jobbar folk kvar med sådana usla villkor?

    Tågvärlden borde fungera som den övriga världen kan man tycka, när arbetssituationen blir dålig försvinner dom duktiga och driftiga medarbetarna först. Därifrån går det sakta men säkert utför.

  6. Detta är en ren arbetsmiljöfråga och var är facken i denna fråga och då menar jag centralorganistationerna som verkar ha somnat in helt när det gäller att sköta en fackliga organitationen. För oss på tågen är det ingen skillnad på de olika fordonslagen om de ska få gå med eller utan ombordpersonal eller inte. När ombordpersonal int eorkar med arbetsmiljön längre så kallad väktare in, men de är också människor som ska orka med arbetet så vad är skillnaden där? Det finns vetenskapliga undersökningar om hur råttor beter sig i trångboddhet och stress och människor beter sig precis likadant.

    • När jag åkte tåg i Holland för några år sedan så hade man poliser som biljettkontrollanter, försedda med pistoler, batonger, handfängsel. De följde varandra igenom tåget på varsin våning då det var dubbeldäckare. Kanske något att fundera på i sverige med.

  7. ”Tydligen finns ett förbud att köra Reginamotorvagnar utan ombordpersonal”

    Gäller bara för SJAB. Andra företag kan köra Regina utan ombordpersonal.

  8. Frågan handlar ytterst om trafiksäkerhet. Lokföraren ansvarar för säkerheten vid tågfärden. För att kunna utöva detta ansvar krävs att lokföraren direkt, eller indirekt, kan övervaka säkerheten. För att övervaka och upprätthålla den inre säkerheten på resandetåg krävs att det finns personal ombord.

    I händelse av olycka, t.ex. personpåkörning, tas lokföraren omedelbart ut trafiksäkerhetstjänst. Detta betyder att lokföraren inte kan/får utföra trafiksäkerhetsrelaterade uppgifter som evakuering. Då krävs det att det finns annan personal ombord som kan hantera situationen för att inte andra problem ska uppstå.

    MTO Säkerhet har publicerat en forskarrapport angående evakuering av tåg.
    Länk: http://fudinfo.trafikverket.se/fudinfoexternwebb/Publikationer/Publikationer_001501_001600/Publikation_001576/Rapport%20F%C3%B6rb%C3%A4ttrad%20hantering%20vid%20evakuering%20fr%C3%A5n%20t%C3%A5g.pdf

    I rapporten kan man bl.a. läsa följande:
    ”Två personer, tågvärd och förare, upplevs vara för lite för att hantera evakuering från ett fullsatt tåg.” – ”Man konstaterar också att processen för informationshantering via föraren både till
    passagerarna på tåget och till trafikledningen inte är tillförlitlig då föraren ofta är upptagen
    med t ex felsökning.”

    Frågan om ensamarbete på resandetåg har prövats av Regeringsrätten vid två tillfällen. Dels för ensamarbete på littera X50 vid SJ och dels oavsett littera på Citypendeln (Stockholmståg). Det kan vara en god idé för skyddsombuden på Veolia att kontakta skyddsorganisationerna på SJ respektive Stockholmståg för att få tips om hur de bäst driver ärendet mot i första hand Arbetsmiljöverket.

  9. Hur mycket kostar skadegörelse som sker under sådana här omständigheter? Hur mycket kostar personal som sjukskrivs pga stress?

    Dels tycker jag polis ska börja patrullera tågen likaså som de gör på gatan. Och sedan vissa tider nyttja väktare. Vissa avgångar kan ställas in tills vidare, bussar borde väll vara lika utsatta?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s