Ombud kräver stopp för ensam förare

Skyddsombuden på Veolia kräver ett omedelbart stopp för ensamarbetande lokförare. Det framgår av en skrivelse till Arbetsmiljöverket som den här bloggen tagit del av. Antalet Öresundståg som går utan ombordpersonal har ökat dramatiskt den senaste tiden, från 10-20 i månaden till över 40. Skyddsombuden kräver också att Veolia ändrar i de interna föreskrifter, som reglerar möjligheten för lokförare att framföra tåg helt ensamma. Att själv ansvara för 700 personer i ett 160 meter långt tåg kan, vid olyckor och andra incidenter, få katastrofala följder för lokförarens psykiska hälsa, menar skyddsombuden. Dessutom kan enbart vetskapen om risken för till exempel bränder eller personpåkörningar göra att en ensamarbetande lokförare mår mycket dåligt. Angående självmordsförsök och andra påkörningar, som ökar kraftigt på järnvägen, skriver skyddsombuden:

”Dels kan föraren vid ett sådant tillfälle skadas fysiskt, men den psykiska skadan är nära på 100-procentig. Ett chocktillstånd kan te sig på många olika sätt och man vet inte förrän man själv blir drabbad hur man reagerar. En del märks det inte på förrän efter flera dagar medan vissa blir apatiska och handlingsförlamade direkt. Vem ska ta hand om tåget, det vill säga larma tågklarerare samt informera passagerarna på ett lugnande sätt? Hur ska en ensamarbetande lokförare som nyss kört ihjäl en person kunna lugna uppretade passagerare som av olika anledningar kräver att få komma till sin slutdestination direkt?”

Skyddsombuden förstår att tåg måste kunna framföras utan ombordpersonal, i nödlägen. Till exempel när medarbetare insjuknar under resans gång. Men då ska tågen tömmas på resenärer och framföras som tjänstetåg. Till skillnad från många andra järnvägsbolag behöver inte Veolia betala viten när man väljer att köra tåg utan ombordpersonal. Uppgörelsen mellan Veolia och länstrafikbolagen liknar inget vanligt avtal, utan sker på ”löpande räkning”. Avtalet tillkom hastigt när DSB First hotade med att dra sej ur Öresundstågstrafiken i Sverige.

Annonser

8 thoughts on “Ombud kräver stopp för ensam förare

  1. Och Veolia fortsätter utmärka sig – negativt. Fy f_n vilket oseriöst företag. Måtte de försvinna ur Sverige snart!

      • Det var dock trafikkaos och jag var inhyrd personal, och för att inte krångla, och kasta skugga över företaget körde jag ändå, ny i branschen som jag är.

    • Jaha Axel hur fan tänkte du där? Trafikkaos=massa folk= svårt att se alla dörrar, även för en ensam tågvärd ute på perrongen= om en scarf, kjol, kavaj, axelremsväska fastnat hade du inte sett det o vad hade hänt då? Om någon svimmat/blivit sjuk i tredje set i ett fullpackat tåg vad hade du då gjort? Nr 1 är SÄKERHETEN!! Något du brydde dig om tyvärr.

  2. Om där är sådana luckor ser jag det som märkligt att man förlängde avtalet utan korrigeringar 2012(?).

  3. Med full respekt för förarens situation att köra tåget utan tågpersonal så är det synnerligen otrevligt som resenär att åka på tåg utan personal.

    Normalt har man både personal OCH väktare ombord på Ö-tågen vilket tyder på att det finns ett skyddsbehov både för personal och resenärer.

    Efter att åkt Växjö – Kalmar med extremt utåtagerande berusande friåkare är bara tanken på tåg utan personal helt skrämmande.

    Har aldrig upplevt tåg utan tågpersonal tex på Stockholms pendeltåglinjer och då har man ändå mobila ordningsvakter ( inte väktare ) i hela tågsystemet.

    • Kan bara hålla med. Några av mina mest traumatiska upplevelser som lokförare har kommit på just Öresundstågen. Har kollegor på tågvärdssidan som arbetat både i Göteborg och Stockholm. De påstår att situationen i Skåne och södra Sverige är den värsta i landet. Jag vet inte vad det är för fel på folk här nere.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s