Larmet gick – inte

Larmet gick i Karlskrona i morse. En kraftig ljudsignal ljöd över staden under flera timmar. Ungefär som när ”Viktigt meddelande till allmänheten” signaleras. Vad hade då hänt? Var det krig på gång? En ny u-båt på grund? Ett gasutsläpp? Eller ännu värre: hockeyspelare på stan?! Nej, inte alls. Det var bara tyfonen på ett Öresundståg som hade hängt upp sej. Bara och bara förresten. Som lokförare vet jag allt för väl hur tutan på ett Öresundståg låter. Det sitter en liten manöverpanel vid sidofönstret i hytten. Knappen med tutan har en liten förhöjning. Varför vet jag inte. Men den är väldigt lätt att komma åt av misstag, när man står vid fönstret. Vilket händer då och då. En gång råkade jag nudda knappen när tåget stod inne vid perrongen på Knutpunkten. Det ekade i huvudet i flera dagar efteråt.

Idag var det alltså karlskroniterna som fick sin sovmorgon förstörd. Polisen och räddningstjänsten meddelar att de blivit nedringda av oroliga och uppretade invånare. Oljudet satte igång redan före sex och höll på till sju. Då blev det tyst. Vid åtta drog tutan igång igen. Jag säger då det. Vilket öde. Tänk att få sovmorgonen förstörd? Kan det bli värre? Förmodligen inte. Som Karlshamnsbo kan jag dock inte låta bli att le lite elakt i smyg. Ni vet ju vilken glädje som är den enda sanna…

11 thoughts on “Larmet gick – inte

  1. Hahaha, vilket roligt blogginlägg! Jag är uppvuxen med Karlskrona som närmaste stad och har sedan bott i närheten av Karlshamn i ett 40-tal år, så jag vet hur rivaliteten mellan städerna var. Sedan snart 3 år bor jag i grannlänet Skåne.
    Hälsar Inga Lill

  2. http://lokf.wordpress.com/2011/09/16/lovhalka-och-ilsken-tyfon/
    Enkelt funnet: sök på google: ”lokföraren tyfonen” sidan 2.

    Efter avgång Hultsfred kom jag relativt snabbt till en obevakad vägkorsning där vi är ålagda att ge ljudsignal för att varna vägtrafiken. Jag tryckte ned tyfonknappen och släppte upp den efter några sekunder, men tyfonen bara brölade på. Då blev jag konfys!
    Det fanns ingen annan råd än att rulla hela vägen från Hultsfred till Oskarshamn med ilsket tutande tyfon. Det blev många blickar längs vägen vill jag lova……
    Folk kom ut från alla hus.
    Väl i Oskarshamn stängde jag ned loket och lade det i transport. Då tystnade tyfonen.
    Bild och textminne har hampus fortfarande men inte kortminne numera.

Kommentera

