En sommar i bilder

Imorgon söndag slutar rälsbussarna rulla på den norra delen av Inlandsbanan. Årets turisttrafik är över för den här gången. Nu tar godstågen över trafiken norr om Östersund. På den södra delen, ned till Mora, kommer dock Y1orna att fortsätta gå under stora delar av hösten och vintern. Själv fick jag glädjen att tjänstgöra på Inlandsbanan även det här året. Jag tror att det var sjätte eller sjunde gången som jag gjorde det. Jag hoppas att jag behövs även nästa år. Det ryktas redan om utökad trafik på Mora, eftersom anslutningståget från Kristinehamn blev en sådan succé. Vi får hoppas på det. Som vanligt passade jag även i år på att knäppa en del bilder med mobilkameran. Det dyker ständigt upp nya motiv längs denna bana. Så här i sommartrafikens elfte timme tänkte jag att det kunde passa att dela med mej av bilderna.

1


Bosse och Inga-Britt, två av alla underbara kollegor som jag mött under mina år som lokförare på Inlandsbanan. Den här dagen var Bosse med eftersom det var första gången som jag körde på sträckan Sorsele-Gällivare. Jag har åkt sträckan tidigare och fått så kallad linjekännedom, men det var många år sedan.

30

Vilhelmina. Lokföraren har däckat av all den goda maten, som dagen till ära bestod av viltskavsgryta.

2

Världens mest hygieniska djur. Den här gången hann jag stanna.

3

Inlandsbanan är full av tavlor som jag inte sett någon annanstans. Den här försvann från det övriga järnvägsnätet typ 1902. Vet faktiskt inte om den fortfarande är giltig. Här skulle (ska?) man som lokförare ge upprepade ”Tåg kommer” vid dimma.

4

Rund märktävla. Har jag sett tidigare, men det var länge sedan.

5

Blåbären var stora om fina vid polcirkeln.

6

Baksidan med Inlandsbanan. Renkollisioner är oundvikliga. Den här stackaren hann hoppa åt sidan, men sprang rakt in i en hög med slipers och bröt ena benet. Han fick tyvärr avlivas.

7

Den kombinerade väg- och järnvägsbron över Pite Älv. Resenärerna brukar uppskatta att själva promenera över bron, ”jagade” av tåget.

8

Kollegan Bosse i samspråk med tågklareraren i Moskosel, strax före avgång söderut.

9

Renviken ligger i väglöst land. Det har jag tidigare berättat om i bloggen. Här saktade jag ned tåget för att knäppa en bild, men det gick sådär. Jag lyckades bara fånga halva stationen…

10

Ledig dag. Tillbringades med en kopp kaffe vid Storsjön, med utsikt över Frösön. Dessutom hann jag med en rejäl sovmorgon, tvätta och få thaimassage.

11

Rush Rails T66 i Mora. Antar att det är detta lok som bolaget använder i trafiken till Sveg.

12

Storstupet. No words needed.

13

Regn och rusk. Men fika i Fågelsjö måste vi ha!

14

Vardag i Sveg. Y1an har ankommit från Mora. Tågklareraren lastar in styckegods. Folk sträcker på benen. Några kliver av tåget, andra går på. Lokföraren hämtar kaffe på tågexpeditionen.

15

Bagagekärra av klassisk modell.

16

Trippel Y1 i Vilhelmina.

17

Rälsbussen från Östersund har ankommit Storuman. Precis som godståget med timmer- och gasvagnar, som rullat hela vägen på tvärbanan från Hällnäs. Tågklareraren byter om till växlarkläder och åker med Green Cargo-föraren till Vinlidsberg, en terminal som ligger några kilometer söder om Storuman.

18

Repblockshumor a la Östersund.

19

Naturen är nära.

20

Badstopp i Varjisträsk i Lappland, långt, långt upp i norr. 22 grader i vattnet. Inte illa.

21

Den här bilden har jag visat tidigare. Det är snudd på omöjligt att knäppa bra bilder med mobilen. Men den här är jag nöjd med. Platsen är Porjus.

22

Y1, rött hus, vita knutar, blå och gul flagga, skog. Kan det bli mer svenskt än så här?

23

Mörka moln över Sorsele.

24

Biogasvagnen Amanda pustar ut i Ulriksfors. Med soppatorsk. När får vi se denna motorvagn i trafik nästa gång?

25

Sista biljetten i Moskosel.

26

Dagens första fikastopp, i Jämtlands Sikås.

27

Tågmöte i Sorsele.

28

En tavla med gamla bilder i personallokalerna i Storuman. Jag kan inte låta bli att fascineras av bilderna. Varje år står jag här som ett fån och glor på väggen.

29

Matstopp i Vaikijaur. Är ingen älskare av fisk, trots att jag är född och uppväxt ett stenkast från Mörrumsån, med allt vad det innebär. Men Kents röding som serverades i Vakijaur är bland det godaste jag ätit i hela mitt liv!

7 thoughts on “En sommar i bilder

  1. härliga bilder, har själv många från mina två resor med inlandsbanan, hoppas alla upptäcker denna fina tågtur, hälsa fjöjtkillen

Kommentera

