Tunga bördor – men nödvändiga

1209094_10201760134834442_1916870437_nDet är inte bara ansvaret som är tungt att bära för en lokförare. Min tjänsteväska blir också allt tyngre. Jag vet inte om det är musklerna i kroppen som blir färre, eller grejerna i ryggsäcken som blir fler. Men tyngre blir den, den saken är helt klart. Jag bestämde mej för att tömma väskan hemma på köksgolvet. Som ni ser blev det en hel del prylar. Ändå fick jag inte med allt på bilden. Green Cargos ”lilla gröna”, två mobilladdare och en hop kläder hamnade till exempel på köksbordet istället för på golvet. Jag vet inte vad hela denna samling grejer väger, men det handlar säkert om åtskilliga kilo. Det är kanske inte så konstigt att jag ibland har ont i ryggen och nacken? Hur som helst: detta är min jobbväska. Hur andras ser ut vet jag inte. Vissa saker är jag skyldig att medföra, andra är bara ”bra att ha”. För den oinvigde kan kanske flera av prylarna verka onödiga. Men jag vet att de kan behövas. Det finns ingenting på bilden som jag skulle vilja eller våga lämna hemma.

Reflexväst
Plånbok, almanacka och ID-kort
Necessär
Gaffel
Nötter (nödproviant)
Vattenflaska
Öronproppar
Linser (som reserv för glasögonen)
Pennor
Block
Handskar
Reservtelefon med handsfree
Mätbläck för vagnssyning
Låsspray
Huvudvärkstabletter
Blankett ”Uppgift till förare”
Handhavandeinstruktioner och lokala platsföreskrifter
Turlistor
JTF-blanketter
Diverse nycklar
Lokförarmugg med sked och kaffe
Linjebok
Dator med USB-modem
Värmeljus och tändstickor (kan rädda liv)

6 thoughts on “Tunga bördor – men nödvändiga

  1. Hej Lokföraren!
    Det var säkerligen många artiklar som Du måste släpa på med tanke på din roll som lokförare. Jag undrar om Ni som förare inte har friheten att medtaga egen liten väska (med hjul) att förvara alla dessa artiklar för att på så sätt undvika ryggbesvären som är relaterade till tunga ryggsäck?
    Denna var frågan min och stort Tack för en rolig och informationsrik blogg som jag följer med stort intresse.
    Ha det bra på rälsen!

    • Problemet är att vi ofta traskar omkring på ställen där det inte funkar med små plasthjul, i makadam och över järnvägsspår till exempel. Jag vet dock kollegor, främst inom persontrafiken, som använder den typen av väska som du beskriver.

  2. I stort sett vad du skrev, med följande tillägg:

    En rulle smal glasfibertape
    Packningar till slangkoppling
    Stortvättare!
    Multiverktyg
    Riktigt löjligt stark diodlampa med Cree-dioder
    Reseapotek & första förband
    Jag har kompletterat nödprovianten med några energibars. Smakar fan, men de innehåller kalorier.
    Jag har även ett minifältkök i titan som inte väger många gram. Eldas med metatabletter, lokmuggen passar perfekt.
    En uppsättning campingbestick+konservöppnare
    Snusnäsduk
    Täljstenskrita för att märka upp vagnar

    I stort sett allt papper förutom JTF-blanketterna har hamnat på en surfplatta, så det sparade några kilon.

    MP3-spelare
    Aktiva hörselkåpor
    Extra batterier

    …typ, något sådant.

Kommentera

