Linjen är knappt 400 meter

1184963_10201752995375960_1364455259_nTidigt i morse rullade jag in i Kil med tåg 45961, som jag hade kört från Hallsberg. Jag var en halvtimme före tiden när jag närmade mej denna värmländska järnvägsknut. Långt bort i fjärran, fortfarande bakom horisonten, var solen på väg upp. Jag njöt av det vackra skådespelet. I öster närmade sej dagen, i väster var det fortfarande natt. Jag passerade utfartblocksignalen L1 i Stenåsen, den sista stationen (eller driftplatsen om vi ska vara helt korrekta) före Kil. Samtidigt fick jag syn på infartsignalen. Avståndet – den så kallade linjen – mellan dessa båda stationer är bara knappt 400 meter. Tåget som jag körde var 501 meter långt. När Rc4 1302 och 1151 passerade infartsignalen var alltså bakdelen av tåget fortfarande kvar i Stenåsen. Jag kan inte erinra mej att jag någonsin sett ett så kort linjeavsnitt, och då har jag ändå kört på väldigt många sträckor i det här landet. Det skulle vara kul att få veta om detta är Sveriges kortaste linje.

10 thoughts on “Linjen är knappt 400 meter

  1. Bra att komma ihåg till nästa gång chefen ställer omöjliga krav och du kastar ur dig
    – Jamen jag kan väl inte vara på två platser samtidigt?!

  2. Nästan lika kort finns i alla fall, om man går lite utanför JTF:s giltighetsområde. Linjesträckan mellan Igelboda och Neglinge på Saltsjöbanan är 414 meter, och mellan Nacka och Saltsjö-Järla på samma bana 507 meter.

Kommentera

