Internet nu även på Ö-tågen

993373_10201745360865102_1141149766_nLäser i Sydsvenskan att hälften av alla Öresundståg – 55 stycken – nu har utrustats med trådlös internetuppkoppling. Vid årsskiftet räknar trafikhuvudmännen med att samtliga vagnar fått denna efterlängtade gratistjänst. Jag vet inte hur länge detta varit på tal, men länge är det. Kära hustrun brukar skoja om att så länge en viss ”Klantsson” är inblandad så är hon inte förvånad att inget händer. Denne ”Klantsson” arbetade tidigare för samma arbetsgivare som Kära hustrun, men valde att växla spår i livet. Om det nu beror på denne ”Klantsson” att Öresundstågen faktiskt utrustas med internet vet jag inte, men en positiv nyhet är det under alla omständigheter. Själv sitter jag just nu på tåget till Göteborg, för att påbörja en ny arbetsvecka. Detta Öresundståg har internet, ser jag på en skylt i vagnen. Spännande. Jag har nu kopplat upp mej, och måste erkänna att jag är positivt överraskad. Det är inte mycket annat i vagnen som fungerar. Luftkonditioneringen har som vanligt lagt av. Typiskt att man skulle lämna shortsen hemma just idag. Utvändigt är halva tåget nedklottrat. Men uppkopplingen mot internet är stabil. Fullt i klass med SJs, om det nu är något att jämföra med. Strax stannar vi i Varberg. Jag loggade in på det trådlösa nätverket i Halmstad, och uppkopplingen har faktiskt klarat sej hela vägen, trots flera långa tunnlar och bergsskärningar. Det är inte ofta som jag skriver något positivt om dessa X31or, men den här tjänsten gör mej faktiskt glad. Uppkopplingen kan användas till så mycket. Affärsresenärerna kan utnyttja restiden till arbete och vi andra kan slå ihjäl några timmar i cyberspace. Den här gången tänker jag inte gnälla. Jag lyfter jag på lokförarmössan och tackar så mycket.

Kommentera

