Jag fattar inte

DSC01736Det finns mycket jag inte begriper. Som det här till exempel. Inlandsbanan har hyrt en fastighet av Jernhusen i många år. Byggnaden ligger synnerligen illa till. Det går elektrifierade järnvägsspår bara någon meter från huset. På båda sidor dessutom. Användningsområdet har således varit begränsat. Inlandsbanan har använt fastigheten som förvaringsutrymme och ibland under sommarperioden har tågvärdarna huserat i byggnaden. För ett tag sedan tittade en handläggare på Jernhusen på en karta och upptäckte att huset ligger hyfsat centralt till i Östersund. Hyran fyrdubblades därför, till ”marknadsmässig” nivå. Inlandsbanan protesterade och förklarade för Jernhusen att den aktuella fastigheten var omöjlig att hyra ut till någon annan än ett järnvägsföretag. Det hjälpte föga. Hyran skulle höjas. Punkt slut. Inlandsbanan valde därför att flytta ut sina kartonger och broschyrer. Sedan dess har fastigheten stått tom och oanvänd. Till glädje för vem, undrar man? Kanske finns det någon detalj i det här fallet som jag inte känner till. Förklara gärna, den som kan.

Annonser

9 thoughts on “Jag fattar inte

  1. För att Jernhusen ska kunna hävda att man har marknadsmässig hyra på alla orter.
    Steg två när den har stått tom en längre tid är att riva den eller avyttra den, gärna dyrt.

    • Men om nu stationshusen ligger för nära järnvägen, hur är det då med alla gamla banvaktarstugor som är ombyggda till bostäder och som redan är avyttrade från järnvägen? Det borde ju finnas tusentals sådana runt om i landet…

      • Problemet med den här fastigheten är att det går spår på alla sidor, jag tror inte ens det finns en väg till huset. För att ta sej dit måste man passera över järnvägsspåren, vilket inte är tillåtet utan särskild behörighet. När det gäller gamla stationshus och banvaktsstugor, så är det oftast spår på ena sidan, men full tillgänglighet, med vägar och så vidare, på den andra.

  2. De kommer nog snart på att de kan bygga om lokalen till en glas-och-stål-galleria i tre våningar med de gamla vanliga misstänkta: Pocketshop, ICA Ghana.. nej, Togo, Wayne’s och Pressbyrån. Man måste visserligen gräva en gångtunnel och anlägga parkeringsplatser, men det kommer finansieras av en obetydlig hyreshöjning..

  3. När jag läser detta, kommer jag att tänka på när Posten delades upp i Posten Fastigheter och Posten ‘Diverse Andra Delar’ (jag kommer inte ihåg hur många). Där satt en snubbe och bevakade var sin del, dvs var sitt fack i samma plånbok.
    Posten Fastigheter höjde hyrorna för de andra, antagligen var man tvungen att ‘ta ut marknadsmässiga’ hyror. Vilket i Karlskrona fick till följd att Postens transport-del hyrde lokal ‘på stan’ och flyttade.
    Jag undrar fortfarande till vilken nytta det var för Posten som helhet.

  4. Hej och tack för en spännande blogg!

    Detta är generellt problem där ordet marknadshyror missförstås totalt. En marknadshyra är det priset där tillgång och efterfråga möts och lokalen eller fastigheten hyrs ut till högsta möjliga pris. Är lokalen eller fastigheten tom under en längre period (viss tid måste ges till att finna en ny hyresgäst) så är priset högra än marknaden klarar av och så säga inte längre marknadsmässig. Stora företag som inte förstår detta borde inte ha något i fastighetsbranschen att göra.

    Många bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare som inte heller förstår detta, höjer hyror och blir av med sina långsiktiga butiks hyresgäster och får endast nya företag som hyr tills de går i konkurs och så är lokalen tom långa perioder.

    Det finns en poäng med att separera fastigheter från övrig verksamhet, framför allt i fall som SJ och Posten då fastighetsbeståndet är betydligt större en verksamhetens egna behov. Dock ska kompetent folk sköta verksamheten som förstår hur branschen verkligen fungerar och inte inkompetenta folk som inte passar någon annanstans och får det ”lätta” jobbet i fastighetsbolaget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s