Detta är min vardag

porjusJag vet inte hur många gånger som jag har försökt beskriva tjusningen med lokförarjobbet i den här bloggen. Jag har skrivit om soluppgångar, rävar och landskap som gjort mej fullständigt mållös. Hur mycket jag än har ansträngt mej, så känner jag att jag inte riktigt nått fram med mina beskrivningar. Jag vet inte hur många tusen bilder jag knäppt med mobilkameran för att ni ska förstå. Orden och bilderna har aldrig kunnat göra verkligheten rättvisa. Det är situationer och syner som måste upplevas, där och då, helt enkelt. Alla lokförare vet exakt vad jag talar om. Så plötsligt sitter den som en fläskläpp på en djurgårdare: Bilden. Den som säger allt det som jag har försökt att förmedla under två års tid. Den sammanfattar allt som jag älskar med det här jobbet. Friheten. Lugnet. Naturen.

Bilden är tagen vid Porjus, långt, långt upp i norr. Det är ingen sjö vi ser till vänster om spåret. Det är en gigantisk kraftverksdamm. Det finns mycket att skriva om kraftverket i Porjus. Det är ett oerhört imponerande bygge. Men vi tar den berättelsen en annan gång. Det handlar om Bilden. Vi ser hur den norrländska natten smyger sej på. Den kommer allt tidigare nu. Långt bort i fjärran skymtar de svenska fjällen. Ett och annat löv börjar gulna på träden. Jag håller 80 när jag passerar kilometertavla 299 med de två Y1orna. Synen är bedårande. Några minuter senare så ser jag hur något rör sej på spåret. Jag trevar efter D3an. Det är en björn! Den stannar upp och tittar på mej. Det är över på en sekund.  Björnen är borta lika snabbt som den dök upp. Vilken vacker syn. Detta är minuter i mitt liv som jag aldrig någonsin kommer att glömma. Man kan sannerligen bli gråtfärdig för mindre.

12 thoughts on “Detta är min vardag

  1. Resan är en god investering på semestern förstås. Alla besökare uppmanas högerklicka på bilden. Den kunde dock varit lite mindre om den först bearbetats i laptop med Paint.
    Ett enkelt klick med Ctrl+W och minska till 50-60 % så den passar hos den som mobilsurfar. (Snabbare uppladdning dessutom).. Varma hälsningar / hampus60

    • Nej nej! Förminska inte bilderna, det förstör upplevelsen när man sitter vid en vanlig dator. Vid mobilsurfande förstör det inget öht att ha en stor bild då den ändå förminskas automatiskt.

  2. Otroligt vacker bild! Jag kan nästan höra myggorna surra och tåghjulen dunka mot rälsen.
    Glömmer aldrig när jag såg mina första och hittills enda (de på zoo är undantagna) björnar. Det var i Orsa finnmark, där kom det en björnhona med två fjolårsungar i skogen. Det var en mållös upplevelse! (och kameran hann man ju inte få upp…)

    • Det var faktiskt i Orsa Finnmark som jag också såg min första björn. Det var vid Lill Hamra. Den stod och åt på ett älgkadaver. Efter det har jag också sett en björn på långt avstånd utanför Ulriksfors.

  3. Hej!

    Hoppas innerligt, även för kollegors räkning, att Du ändå får någon lön utav ditt utförda arbete? Att det inte enbart består av naturupplevelser, och lidelsen av att få köra tåg, köra tåg, köra tåg.

    Mvh.

  4. Avis! Var där de första två veckorna i juni. Ingen stor björn heller, dock en årsunge nära Kropptjärn. Och så ”jagade” jag en stor rentjur över Pakkojokk. Tur att det var den bron…..

      • Javisst och så riskerar inte våra fyrbenta vänner att ramla ned med benen mellan sliprarna/slipersen (vad heter det i pluralis?) vilket har hänt på andra ställen. Och då blir det problem……….

      • En ren, som jag nästan körde på, sprang åt sidan i sista sekunden – men rusade rakt in i en hög med slipers och bröt benet. Stackarn fick avlivas.

Kommentera

