Fest i byn när tåget stannar

Jaha, då sitter man i Vilhelmina och tittar på folk som äter. Fisken verkar vara populär. Själv fick jag mej ett ordentligt skrovmål i Sorsele, för ett par timmar sedan. Efter en vecka med delikata norrländska rätter som röding och viltskav så satte abstinensen in. Idag fick det bli thaimat. När jag stannade i Vilhelmina igår blev det stor folkfest på järnvägsstationen. Jag hade tre motorvagnar med mej på mina resa norrut. I den ena åkte ett sällskap med en gospelkör, en annan vagn var bokad av en resebyrå och i den tredje satt resten av resenärerna. Det var ett hundratal personer som klev av i Vilhelmina under lunchuppehållet. Sten-Erik Eneröd var som vanligt på plats med sin van och sin enmansorkester. Jag tror att han har suttit på samma plats varje gång som middagståget inkommit från Östersund de senaste tio åren. Jag har i alla fall aldrig stannat i Vilhelmina utan att Eneröd varit plats. Igår fick han dessutom hjälp av gospelkören att underhålla på stationen. Det blev riktigt festligt.

3 thoughts on “Fest i byn när tåget stannar

  1. Jag har mycket trevligt när jag läser din blogg. Har alltid önskat att få åka inlandsbanan någon gång. Lever jag och den finns kvar nästa år kanske jag är pigg nog att åka. Ska bara se om jag kan få någon med som ressällskap. Trevlig fortsatt resa med dina tåg. Ser fram emot varje avsnitt framöver.

  2. Kul med Sten – Erik Eneröd. 2007, senast jag åkte IBAB var han ej på plats i Vilhelmina.Såg honom däremot på Halmstad Stora Torg, då ”Sällskapet Norrlänningar i Halland” fixade surströmmingskiva för några år sedan. Eneröd är en riktig glädjespridare med sin framtoning och musik.
    God tur önskar Sven-Olof

Kommentera

