Inställt även i Småland

Personalbristen i den svenska museitågsbranschen har skördat ännu ett nytt offer. I lördags tvingades Skåne Smålands Jernvägsmuseiförening, SSJF, att ställa in de tre avgångarna med rälsbuss till Markaryd. Jag fick själv en förfrågan om jag kunde tänka mej att hjälpa till. Självklart hade jag ställt upp, om jag hade haft möjlighet. Tyvärr tillbringade jag hela denna dag som en helt vanlig resenär, ombord på diverse tåg mellan Alvesta och Östersund. Enligt uppgift till den här bloggen ser situationen hos SSJF heller inte helt ljus ut inför den kommande helgen.

Tidigare i sommaren har Nora Bergslags Veteranjärnväg tvingats ställa in trafik. Dessutom ropar Föreningen Gotlandståget efter hjälp, för att klara verksamheten i augusti. Jag börjar se en tendens. Tidigare har museiföreningarna haft problem att få folk att engagera sej i de vardagliga sysslorna. Lite hårddraget har alla velat köra tåg och klippa biljetter, ingen har velat skrapa rost och rensa ogräs. Nu börjar det även bli problem att ragga förar- och ombordpersonal. Varför vet jag inte. Men det är ingen trevlig utveckling.

One thought on “Inställt även i Småland

  1. Om inte förarna kommer till dem för de komma till förarna. Marknadsföring. Visa sig. Jag hade tex ingen aning om att de ens existerade…

Kommentera

