2013: En semafor visar ”kör”

1003177_10201633343864747_503278174_nJag hajade till när jag läste körordern. ”Moskosel. Driftplatsen är bevakad. Tkl ger handsignal körtillstånd.” Kunde detta verkligen stämma? I Moskosel? Så vitt jag känner till finns det inte ens några riktiga signaler där. Bara två gamla semaforer. Som väl inte använts sedan kriget? Dessutom har ingen någonsin lärt mej tyda signalbilden i en semafor. Eftersom jag har ett visst historiskt intresse så känner jag ändå till hur ”kör”, ”stopp” och ”kör 40” signaleras i en semafor. Men alla andra då? Hur vet de? Jag var tvungen att plocka fram linjeboken för Inlandsbanan. Och mycket riktigt. Där finns den med, semaforen i Moskosel. Dra mej baklänges. Vi använder alltså fortfarande semaforer på den svenska järnvägen. År 2013. Det var inte illa. Det trodde jag faktiskt aldrig att jag skulle få uppleva.

Några minuter försenad rullade jag in i Moskosel, med tåg 89421, som går mellan Gällivare och Östersund. Semaforen visade ”kör”, så det var bara att glida in med de två Y1orna och parkera vid den lilla perrongen. Resten av sällskapet gick och köpte fika, jag stegade iväg in på den minimala tågexpeditionen, som ligger belägen i en barack, stor som en skokartong. Jag var förstås nyfiken på semaforen. Stinsen berättade att bevakningen av Moskosel tidigare inte var möjlig, men i samband med kalktågskörningarna förra året hade även denna driftplats utrustats med e-tam. Därmed kom de två gamla semaforerna åter till heders.

Jag läser på nätet att dessa två semaforer är de enda kvarvarande inom JTFs giltighetsområde. När jag idag passerade den ena av dessa två signaler, så försökte jag knäppa en bild med mobiltelefonen. Den blev inget vidare, det måste jag erkänna. Jag får skylla på att jag just då hade viktigare saker att koncentrera mej på. Ett bevis på semaforeren existens är bilden dock. Semaforen är exotisk för mej, och jag antar att den är ännu mer exotisk och förunderlig för alla de kollegor som aldrig kört eller åkt på Inlandsbanan.

Fem minuter efter egentlig avgångstid kom tågklareraren ut på perrongen. Allt enligt överenskommelse. Folk ska ju inte behöva stressa när de dricker kaffe. Alla resenärerna satt fint och väntade i rälsbussen. Stinsen vinkade med sin signalstav. Jag stängde dörrarna, lossade bromsen och puttrade iväg. Jag slängde en blick i backspegeln. Det var tur det. Där fick jag nämligen se något annat som påminde om en semafor. Nämligen tågvärden i egen hög person, med desperat viftande armar…

553005_10201633350064902_914775554_n

Annonser

6 thoughts on “2013: En semafor visar ”kör”

    • Nånstans i cyberrymden finns en ombordarblogg med ett upprört inlägg om den där sörlänningen som had’ litt för brått från Moskosel.
      Undrar hur utropet låter efter ett sånt stopp.. 🙂

    • Sorry Bengt, det blir nog ingen fortsättning. Men jag kan avslöja så mycket att historien fick ett lyckligt slut. Och resenärerna fick ett gott skratt. Det får vi bjuda på.

  1. Utanför Bjärka-Säby i Östergötland finns en semafor. Efter lite googlande så har jag fått reda på att den dock inte används längre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s