Rena snurren i Jokkmokk

Att tiden förefaller ha stått stilla på många platser runt om i det här landet råder det inga tvivel om. Järnvägen är full av sådana miljöer. Framförallt längs Inlandsbanan. Här ser jag skyltar, ställverk och anordningar som jag trodde försvann på 60-talet. Det är nog därför jag trivs så bra på Inlandsbanan. Jag är en obotlig nostalgiker. Åtminstone när det gäller tåg. Idag stannade jag för första gången i mitt liv med ett tåg i Jokkmokk, med 2786 invånare. Här har man tagit det där med tiden ytterligare ett steg. Här står tiden inte stilla. Absolut inte. Tvärtom, faktiskt. Den går baklänges. Titta själva på stationsuret så får ni se. Mycket märkligt. Tyvärr gjorde vi bara ett kort uppehåll. Det var synd. Hade vi kunnat vänta lite längre så hade vi kanske fått se ett ånglok dundra förbi? Kanske hade Jokkmokks-Jokke stannat till och stämt upp i Gulli Gullan?

Apropå Jokkmokks-Jokke, som avled 1998. En trevlig tågvärd på SJ i Göteborg (jag tror hon hette Linda) berättade en gång för flera år sedan att den populäre artisten inte alls var från Jokkmokk. Det visste hon säkert, eftersom hon själv är född och uppväxt i just Jokkmokk. Dessutom var Jokke inte alls av samiskt ursprung, trots att han brukade uppträda i samekläder. Vilken bluff. Men det gick tydligen hem i stugorna och i folkparkerna. Egentligen hette Jokkmokks-Jokke Bengt Simon Johansson och var född några mil utanför Vuollerim. 1974 bytte han efternamn och först på 90-talet lade han till Jokkmokks-Jokke som ett tredje förnamn.

4 thoughts on “Rena snurren i Jokkmokk

    • Jokke jobbade vid SJ banavdelning innan han blev artist på heltid. Själv brukade han säga att han var rallare men jag har hört – rykte eller inte – att det var ett för tungt jobb för honom varför han övergick till att jobba med underhåll av befintliga järnvägar.

      Jokke engagerade sig mycket för Inlandsbanan men kom tyvärr oavsiktligt att de sista åren av sitt liv att förstöra mycket för den genom att kritisera att den lagts ned. Som bekant har Inlandsbanan åtminstone norr om Östersund rullat på under främst somrarna hela tiden. Jag har träffat på många som trott att banan var nedlagd ”för det hade minsann Jokkmokks-Jokke sagt”.

      Jag träffade Jokke några gånger när jag jobbade på restaurangvagnarna 1968-1975 och han var alltid glad och trevlig och anslog en kollegial ton ”oss järnvägare emellan”. I detta ingick att man skulle bjudas på kaffet och Jokke blev lika glad, tacksam och förvånad varje gång.

  1. Älskade Inlandsbanan. Jag kommer ihåg att Jokke målade järnvägsstationen i Lit en sommar för länge sedan. Det skojiga var att Jokke diskuterade politik med målarkollegorna när de stod på sina stegar. Jokke hade väldig simultankapacitet och fortsatte stryka med penseln när han diskuterade, men en av målarkollegorna blev på upprörd av diskuterandet att han inte kunde jobba.

Kommentera

