Jag liftar med Fågelskådaren

971202_10201618144764779_2030901125_n”Nästa Södertälje. Temperaturen ute är nu 29 grader”. Jag har således kommit en bit på min långa resa. Målet är, som ni vet, Östersund. Strax är vi framme i Stockholm. Där blir det tågbyte för min del. För första gången ska jag få åka i SJs nya flaggskepp, det de kallar SJ 3000. Det blir lite spännande. Men jag antar att SJ 3000 egentligen inte är något annat än en upphottad Regina. Vi får se. Annars började dagen redan vid niodraget. Jag tog bilen de första tio milen, till Alvesta. Det sparar ganska mycket tid, när man bor så illa till som jag gör. Innan jag lämnade min hemmahamn så hann jag inom tobaksaffären för att köpa ett exemplar av Karlshamns Allehanda. Idag hade de en artikel om en bloggande lokförare. Denne linslus prydde dessutom hela löpsedeln. Det var ingen vacker syn. Har de verkligen inget annat att fylla tidningen med i dagar som dessa? Nåväl. Snart är det avstigning. Jag får packa ihop grejerna.

Såja. Är nu tillbaka vid datorn efter några timmars kallprat med kollegor och en fika i bistron. Vi har passerat ”Snälla gummors kurva” och ”Stygga gubbars kurva” och är nu på väg från Sundsvall mot Östersund. Utanför fönstret slingrar sej Ljungan fram. Det är en vacker sträckning. Jag har ännu ett par timmar kvar ombord på tåget innan jag får krypa ned mellan lakanen. Egentligen ska jag inte köra tåg förrän i morgon bitti. Jag lär dock lifta med ankommande rälsbuss från Gällivare för att ta mej till Inlandsbanans lokstall. Det är en annan inlånad lokförare som kör det tåget. Vi kan kalla honom Fågelskådaren. En gång i tiden var det faktiskt jag som lurade iväg honom hit upp, hela vägen från Malmö. Ikväll liftar jag med honom för att hämta några nycklar som jag behöver och för att fräscha upp minnet när det gäller Y1. Det är två år sedan som jag senast körde dessa rälsbussar.

Resan i nya SJ 3000 har gått bra, så här långt. Just nu står vi stilla och väntar på ett mötande tåg. Vad stationen heter vet jag inte. Jag sitter i förstaklassavdelningen och förstår att SJ överväger att slopa de olika klasserna. Jag ser nämligen ingen skillnad alls mellan första- och andra klass i X55. Det skulle i så fall vara tillgången på kaffe. Jag sitter en meter från termosen. Perfekt. I övrigt ger vagnen ett nytt och fräscht intryck. En kollega varnade mej dock för att gå fram till föraren. ”Du kommer att få träsmak efter 30 sekunder”. Biträdesstolen utgörs tydligen av en stenhård träplanka. Jag tackar för varningen.

Under de närmaste dagarna väntar några riktigt tuffa arbetspass. Imorgon kör jag sträckan Östersund-Gällivare. På måndag åker jag tillbaka till Östersund. Sammanlagt är det en nätt liten sträcka på nästan 150 mil. Ibland undrar jag vad jag ger mej in på. Men jag vet att när jag väl sitter på Y1an så njuter jag i fulla drag. Av naturen och av lugnet, av älvarna och av viltskavsgrytan i Vilhelmina. Det är en känsla som är väldigt svår att förmedla.

1001578_10201618157605100_112016078_n

4 thoughts on “Jag liftar med Fågelskådaren

  1. Jag har en liten aning om att Du får svårt att låta bli utsvävningar i mikrofonen men inte mig emot – Du har mycket att underhålla med.
    God tur och nu blir Du nog för trött att blogga på ett par dagar.

  2. Jo, Reginan är inte känd för att vara snäll mot handledare med elever. Körde mycket Regina under mina praktikperioder (och fastnade dessutom på Upptåget som enbart kör detta fordon) och de flesta handledare tröttnade relativt fort på träsmaken och stod hellre. Och var det lugnt utanför kunde de sätta sig där och låta hyttdörren stå öppen. Och efter att passåkt med andra förare otaliga gånger förstår jag varför 😛 den är både hal, hård och rätt liten

Kommentera

