Jag kokade – men inte vattnet

533643_10201564002771263_1110283562_nDet finns många saker som kan göra en lokförare på dåligt humör. Trilskande växlar, krånglande signaler, klagande resenärer, dåligt insatta politiker, Aftonbladets så kallade nyhetsredaktion, regnväder, oförstående chefer och väckarklockor som ringer 02.30. Men det finns en sak som överskuggar allt detta. Det är när kokplattan inte fungerar i hytten. Det är inte mycket lyx vi lokförare kan glädja oss över i de gamla lokomotiven. Det finns inte ens radio i alla lok. Har man tur finns luftkonditionering. Har man riktig röta fungerar den också. Ofta är kokplattan vår ende lille vän i den mörka natten. Ibland kan man bli stående i flera timmar på ett sidospår långt ute i skogen. Det är ovärderligt att kunna värma lite soppa eller koka en kopp kaffe i lokförarmuggen.

I natt var det dags för denne annars så lugne och kontrollerade bloggare att få ett vredesutbrott. Det inträffade i höjd med Skövde på Västra stambanan vid halvsex-tiden. Jag hade lämnat Hallsberg vid 4.20. Jag längtade efter kaffe. Jag drog ut på processen. Allt för att kunna njuta riktigt ordentligt. Jag åt en apelsin och lite nötter. Jag drack vatten och studerade den vackra sommarmorgonen. I trakterna av Väring gick det inte att stå emot längre. Muggen, med namn och ursprunglig stationeringsort, åkte fram. Här skulle det äntligen drickas kaffe. Jag fyllde muggen med vatten och vred strömställaren till kokplattan i botten. Den röda lampan i indikeringspanelen tändes. Snart så… Tio minuter senare började jag ana oråd. Det hände liksom ingenting på kokplattan. Man brukar se hur ångan stiger. Ibland blir det imma på fönstret på biträdessidan. Jag kände med handen. Plattan var kall som en vinterdag i Jokkmokk. Jag stelnade till. Ingen värme, inget kaffe. Vad i hela fridens namn gör jag nu? Hur ska jag få mitt kaffe? Kan jag begära hjälpfordon? Ringa en vän? Stanna tåget och knacka på hos en okänd? Vägra köra? Kontakta facket? Klaga hos regeringen? Skriva till EU? Hjärnan gick onekligen på högvarv. Ingen lösning var i sikte. Jag blev på allt sämre humör. Hur kan företaget skicka ut sån här skrot i trafik? Rc4 1192. En ovän för livet.

Strax efter Alingsås ringde det på telefonen. Det var fjärrtågklareraren i Göteborg. Hon meddelade att hon tyvärr var tvungen att parkera mej ett par minuter i Norsesund. En kollega hade fått problem med sitt lok lite längre fram. Kanske hade även han en kokplatta som krånglade och vägrade köra vidare? Därmed var bara det ena spåret farbart. Jag skulle få möta två tåg i Norsesund. I normala fall muttrar man lite irriterat för sej själv när man får ett sådant besked. Men nu kopplade hjärnan blixtsnabbt. I samma ögonblick som tåget stannade i Norsesund, var jag på plats i bakhytten med muggen och vattenflaskan. Snabbt på med kokplattan. Det första tåget svischade förbi. Locket till min mugg har försvunnit, så istället fick jag lägga repblocket ovanpå koppen. Allt för att snabba på värmningen av vattnet. En halv minut senare passerade även tåg nummer två. Jag tittade ut genom dörren. Signalen slog om. Det var inte bra. Jag fick ta muggen och det ljumna vattnet med mej fram. Jag vill gärna ha riktigt varmt kaffe. Det fick jag inte den här morgonen. Men jag fick kaffe. Till slut. Jag kände hur humöret kom åter. 1192 vill jag dock inte veta av flera gånger. Åtminstone inte innan maskinen tagits in på verkstad.

16 thoughts on “Jag kokade – men inte vattnet

    • Tack för tipset, Hampus! Tyvärr finns inte ens vägguttag i många av loken. Typ T44 och Rc2. Dessutom vill jag helst slippa kånka med mej ÄNNU flera grejer. Plåtmuggen är bra eftersom man kan använda den till det mesta. Det är svårt att värma gulaschsoppa i en vattenkokare. Jag vet en kollega som försökte värma gröt i en sådan. Det gick sådär…

      • Nu finns det visserligen eluttag i Rc2, men den sitter i maskinrummet. Jag utmanade ödet och laddade min iPhone där en gång, och jodå! Den fungerar faktiskt fortfarande även om jag misstänker att sinuskurvan i det där uttaget var lite si och så. 😉

  1. Köra tåg utan kaffe går väl inte!? Stoppande fel! Säkert någon oförstående energidrycksnarkoman som skickat ut eländet i trafik!

  2. Jag lider med dig kära kollega! I Finland har vi kaffekokare på loken. Ibland fungerar dom inte och tusan vad det få nerverna att hetta till! Brukar flytta om kokarna mellan hytterna ifall kokaren i främsta hytten inte fungerar. Värst är det om man kör tåg med endast ett diesellok och kokaren inte fungerar. Då blir man utan kaffe. Usch och fy! Som tur är händer det inte så ofta.

  3. Men, nu är det inte säkert att det var just kokplattan det var fel på. Kokplattan på Rc4 är säkrad över samma säkring i S7 som kaminerna, men säkringen är nog tilltagen i underkant. Så om du (eller någon annan tidigare) har slagit på både väggkaminer, fotkaminer och kokplattan så går nästan alltid den säkringen. Det känns lite lustigt att den sitter inne på S7-skåpet. trots att det är en ”lokal” säkring för hytten, det finns en säkring för A och en för B, bredvid varandra. Jag har själv varit med några gånger att den har löst. Och, om den löser ut, så indikerar det ändå inte något om det i F18-panelen. Kolla den säkringen nästa gång.
    Lite onödigt (?) vetande från en konstant tekokare !! 🙂

    Sven

    • Tack för tipset, Sven! Det hade jag faktiskt ingen aning om! Måste dock ha varit en kall typ som haft tåget före mej. Vem slår till all denna värme mitt i sommarhettan?

  4. Du kan ju alltid prova att värma upp ett gäng linjeböcker på kokplattan. Det testade en kollega på den andra statliga järnvägsoperatören i Sundsvall med X2 2017 för tre år sedan. Kokplattan fungerade tyvärr och hela hytten brann upp invändigt. Resultatet av detta? X2 2017 rullar sedan ngt år tillbaka och samtliga kokplattor i X2 är frånkopplade. Så kan det gå…

    • Ottos Rostfria Herman, Vintervägen 6a, 77550 Krylbo. 0226-10320. Så står det på baksidan på en liten lapp som nästan inte går att läsa längre. Muggen fås med namn, ort, år och valfritt lokmotiv. Minns jag rätt gick den lös på 200, kanske 300. Ett måste för alla lokförare.

Kommentera

