Kollegan köpte ut åt mej

254673_2271293631165_3899497_nHäromdagen var tidsbrist ett problem för den här bloggaren. Idag är det tvärtom. Jag har all tid i världen att fabulera ihop några rader som förhoppningsvis ska uppfattas som intressanta. Jag ankom precis Hallsberg med tåg 4560 från Göteborg. Om ett par timmar skulle jag köra tillbaka till Göteborg. Var det tänkt. Men så blir det inte. Mitt tåg har inte ens lämnat Ånge ännu. Det var visst problem med en bärlina i en kontaktledningsstolpe. Dessutom havererade ett dieselok, som annars kanske hade kunnat vara till nytta. En olycka kommer sällan ensam, som det brukar heta. Därmed kan jag räkna med en nätt liten försening på minst fem timmar. Istället för att lämna Hallsberg strax efter klockan två i natt, så kanske jag kommer iväg vid sju i morgon bitti. Det kan bli ännu senare. Försenade tåg brukar ha en förmåga att bli ännu mer försenade. Allt enligt Trafikverkets princip att rättidiga tåg har företräde.

Nåja, jag får bita ihop. Personalstyraren har ordnat ett riktigt rum i överliggningsbyggnaden istället för den dagbädd som jag egentligen hade tillgång till. Problemet är bara att jag sovit i princip hela dagen för att orka med den här natten. Dessutom uppstår andra små bekymmer. Mat, till exempel. Jag har ett äpple, en Nettoapelsin av usel kvalitet samt en liten påse nötter i ryggsäcken. Jag börjar redan bli hungrig. Hur ska jag klara mej i ytterligare kanske 13-14 timmar? Alla restauranger och affärer är stängda i Hallsberg vid den här tidpunkten. Det vet jag säkert. Det har jag nämligen bittert fått erfara en annan gång. Visserligen står det en varuautomat i personallokalerna, men för att kunna handla i den måste man äga en speciell sorts kort. Vilket jag naturligtvis inte gör. Tack och lov har nu en kollega på kontoret förbarmat sej över mitt öde. Han har ”köpt ut” en delikat portion kyckling i röd curry. Den kostade 29 spänn. Det var så mycket pengar jag lyckades skramla ihop i byxfickorna. Det är ingen LCHF-kost vi snackar om här, men vad gör man? Är det kris så är det. Det är sannerligen många typer av problem man ställs inför som lokförare. Nu har jag åtminstone löst matfrågan. Nu ska jag göra ett tappert försök att sova också. Vi får se hur det går. Kanske hjälper det att sätta sej en stund i massagestolen som står utanför dörren i datasalen? Den borde väl få kroppen att slappna av? Jag chansar på det.

5 thoughts on “Kollegan köpte ut åt mej

    • Ja, nåt måste nog göras. Problemet är bara att det är så himla mycket grejer man ska släpa med sej överallt. Väskan blir bara tyngre och tyngre. Har alltid vatten och nötter som nödproviant, Snart får jag väl packa ned kastruller och en stekpanna också…

      • Trangiakök, spaghetti, ett par påsar med pastasås.
        Funkar även bra när Ma:n dör ute i skogen och det är -27°.
        Dagens lokförare är så gnälliga. 😉

Kommentera

