Trots beslutet: Rc1 kämpar på

283466_10153010163915284_1654941916_nI december fattade Green Cargo beslutet att samtliga lok av Rc1-typ skulle ställas av. Planerna skulle vara genomförda i februari. Istället skulle ombyggda Rc2-lok överta ”ettornas” arbetsuppgifter på bangårdarna i Malmö, Borlänge, Göteborg, Ånge och Hallsberg. Beslutet omprövades dock. Varför vet jag inte. Kanske kom någon på att det vore onödigt att använda fina Rd-lok, med AC och radio och allt, som rangerlok? Kanske berodde den nya inställningen på utbildningsproblematik? I och med krisavtalet minskades arbetstiden till 80 procent, vilket i princip omöjliggjorde större utbildningsinsatser. Hursomhelst. Rc1 är dyra att hålla vid liv. Det blir allt svårare att finna reservdelar. Även om loken klarade den här vinterns hot om avställning, så tror jag inte det dröjer särskilt länge innan de är borta från de svenska järnvägsspåren.

Men ännu används de alltså på bangårdar runt om i landet. Det blir dock allt mer sällan som de dyker upp som linjelok. En kollega i Malmö meddelar att en Rc1 för några veckor sedan fick rycka ut som räddare i nöden och dra ett tåg till Trelleborg. Vill man se Rc1 som linjelok ska man bege sej till Hallsbergs- och Frövitrakten. På denna 52 kilometer långa sträcka används ”ettorna” i stort sett dagligen som dragare i SFL-tågen 6640 och 6641. Imorgon avgår till exempel Rc1 1026 från Hallsberg 11.05 och återkommer 14.02 efter en sväng fram och tillbaka till Frövi.

Själv har jag ingen formell utbildning på Rc1. Det behövdes inte, enligt instruktionsföraren. De går aldrig på linjen, sa han. Jag fick bara behörighet på Rc2-6. Sedan dess har jag heller aldrig kommit i närheten av en Rc1. Möjligtvis hade jag kunnat få liv i den, med lite assistans. Jag har hört att det tydligen ska finnas två batterisystem, vilket kan ställa till det. Störst först, skulle man visst tänka när det gällde 24/48-volten. Lämna aldrig liten ensam, var en annan sak att memorera. Har det sagts mej, alltså.

En annan kollega råkade ut för samma sak som jag. ”Vi skippar ettorna, du kommer ALDRIG att behöva köra ett sånt lok,” sa instruktören. Det lät övertygande. Några veckor senare skulle kamraten köra sin första egna tur på Green Cargo. Nervös och spänd loggade han in i Platå för att se vilket lok han skulle klargöra och köra. Och naturligtvis: Rc1 1022. Lagen om alltings jävlighet. ”Jag fick liv i donet med lite hjälp från teknisk rådgivning i Hallsberg. Men det tog tid. Då undrade jag om det här med gods verkligen var nåt för mej. Men jodå, det var det,” skriver den fotograferande kollegan i ett Facebookmeddelande.

2 thoughts on “Trots beslutet: Rc1 kämpar på

  1. Skulle inte vara några som helst problem för dig att få liv i en rc etta, dom du säger är det 2 batterisystem men det är knappast något avancerat om du kan tvåorna 🙂 körde själv både 1007 och 1018 i Borlänge i veckan. I växling dock 🙂

    • Låter betryggande! Klättrade upp i en Rc1 i Hallsberg i natt när jag väntade på tåget som jag skulle lösa av. Det såg lite annorlunda ut i maskinrummet. Men som du säger, man hade nog lyckats få liv i maskineriet om man fått hålla på en stund.

Kommentera

