Hur dum får jag bli?

DSC00144Idag har jag kört min sista Alvestatur inom överskådlig framtid. Det vill säga en och en halv månad. Igår fick jag äran att åka fram och tillbaka till Kalmar. Det var en bra tur. Jag vräkte i mej en gigantisk frukost, sov ett par timmar på hotellet och traskade sedan ned till Kalmarsund och tog ett dopp. Jag la mej på stranden för att soltorka och njuta av ”utsikten”. Det gäller som bekant att utnyttja kvartstiden på bästa sätt. Igår får jag nog säga att jag lyckades ganska bra med den saken. Men det var då det. Idag var jag tillbaka i vardagen. Olofström, alltså. Det var lättjobbat. Volvos Göteborgståg är inställda under semesterperioden. Genttrafiken pågår dock ännu en vecka, så jag och kollegan fick hämta ett för dagen väldigt litet tåg i Älmhult, lämna det på Olofströms övre och sedan ta ett något större tåg med oss tillbaka. Vi ställde av de två T44orna i Alvesta. Jag tankade det ena loket. Det var egentligen inte min uppgift, men vad gör man inte för att hålla sej på god fot med kollegorna? Dessutom var jag rejält före tiden, så den lilla uppoffringen kunde jag kosta på mej.

Nu tackar jag Alvesta för den här gången. Jag vet faktiskt inte när jag kommer tillbaka till min egentliga hemstation. Min nästa arbetsperiod kommer jag att tillbringa i Göteborg. Sedan har jag semester i tre veckor. Egentligen borde jag kanske kalla det ”semester”. Jag åker nämligen till Östersund i början av augusti, för att tjänstgöra på Inlandsbanan i sju dagar. I år blir det extra spännande. Turerna ser annorlunda ut, så den här sommaren kommer Östersundspersonalen att köra längs hela sträckan. Tidigare har jag bara åkt linjekännedom mellan Sorsele och Gällivare. Nu får jag alltså själv köra även den nordligaste delen av Inlandsbanan. Vissa skakar säkert på huvudet åt min utflykt norröver. Jobba på semestern liksom. Hur dum får man bli? Ja, den frågan är verkligen befogad. Ibland undrar jag själv hur det står till där uppe i skallen. Men för mej känns detta som en minimal dos arbete. Jag ser det som rekreation. Det är rofyllt och vackert att skumpa omkring i Y1an på Inlandsbanan. Jag är glad att chefen på Green Cargo låter mej göra detta.

Nåväl. När jag kommer åter från vildmarken, så blir det ett nytt pooluppdrag i Göteborg. Jag fick turerna igår. Det såg oförskämt bra ut. Jag börjar sent på kvällen efter min ledighet, och slutar tidigt på morgonen i andra änden av arbetsperioden. Precis som det ska vara. Det blir mycket Hallsbergskörning, men även några svängar till Kil och Grums. Värmlandsåkningen tycker jag är trevlig. Det beror nog på att jag tidigare inte kört så mycket på den banan. Därmed är vi inne i september. Den första arbetsdagen i denna månad börjar med en arbetsplatsträff i Stockholm, så då lär det inte heller bli någon körning i Alvesta.

DSC00163

5 thoughts on “Hur dum får jag bli?

  1. Du får väl tuta när du passerar Falköping om du har vägarna förbi här efter semestern ! Bra skrivit / Med vänlig hälsning, Fredrik i Falköping

  2. Lunchade vid nässundets station på väg till Vansbro, passerar du där då? Varför bara en avgång om dagen där? Mkt godstrafik?

    • Nej, Nässundet ligger på den del av Inlandsbanan som inte trafikeras av rälsbussarna som jag kommer att köra. Trafiken slutar i Mora i den södra änden. Anledningen till den idag begränsade tågtrafiken i Nässundet är nog det något knappa resandeunderlaget…

  3. Det kan ju knappas räknas som att köra för en konkurrent till GC å köra för inlandsbanan. Jag förmodar att inlandsbanan vill låna lokförare som redan har Y1 utbildning, vilket jag inte har men det hade varit en kul grej att göra. Mvh Jörgen GC förare Kalmar

    • Det verkar vara lite olika, med synen på ”konkurrenter”. TGOJ hade samma syn på saken som Green Cargo, men på Liselotte Lööv ville chefen inte släppa mej. Han ansåg att om IBAB ville ha mej så fick de hyra in mej, inte anställa mej.

Kommentera

