Trafiken ökar från Sveg

svegGodstrafiken till och från Sveg kommer att öka till hösten och vintern. Förutom att Inlandsbanan själva kommer att köra 96 tåg med biobränsle (torven inräknad) mellan Sveg och Mora, uppges även Rush Rail vilja trafikera sträckan med 30 tåg. Därmed blir det, i princip, daglig godstrafik på Inlandsbanans just nu sydligaste del. Dessa transporter motsvarar ungefär 3500 (!) tungt lastade lastbilar. Dessutom kommer vintertrafiken med Y1 och nattåg till Vemdalen att fortsätta även nästa säsong. Eventuellt kommer även kalktåg att trafikera sträckan. Därmed lär det bli trångt på spåren mellan Mora och Sveg. Tågmöten i Orsa, Älvho eller Fågelsjö känns som ett måste. I fallet Älvho undrar jag när det senast förekom ett tågmöte? Det kan inte ha skett de senaste decennierna i alla fall.

Annonser

4 thoughts on “Trafiken ökar från Sveg

  1. Det kanske på allvar bör diskuteras en upprustning av delen Mora-Östersund i form av fler mötesplatser och förlänga befintliga mötesspår? Vad känns mer rimligt att man bör satsa på? Högre STAX?

    • Vet faktiskt inte exakt vad som är viktigast på just sträckan Mora-Östersund. Beror ju också lite på vilken typ av trafik man tänkt sej. Ska man börja köra ännu flera persontåg, så vore det kanske idé att höja STHn? I övrigt så är det väl den nordligaste delen av Inlandsbanan som har högst behov av upprustning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s