Cid Eliasson är given

OLYMPUS DIGITAL CAMERABlekingetrafiken vill ha hjälp att döpa de tre ”nya” Krösatågen som ska trafikera sträckan Karlskrona-Emmaboda med start i december. Allmänheten ombeds att skicka in namnförslag på X11orna, som är före detta Pågatågsvagnar. Blekingetrafiken anger som krav att namnen ska ha historisk, geografisk och kulturell anknytning. Det köper jag. På två av tre punkter. Men kultur? Varför är författare och konstnärerer alltid viktigare än framstående affärsmän och världsmästare i fotboll?

Nåväl. Jag har redan skickat in tre förslag. Det handlar om tre personer som alla gjort stora insatser för järnvägen i Blekinge: Cid Eliasson, Camilla Odhnoff och Birgit Hansson. Odhnoff  var landshövding i Blekinge fram till 1992 och behöver nog ingen närmare presentation. Miljöpartisten Cid Eliasson är däremot relativt okänd, men utan hans envisa kamp är jag helt säker på att Blekinge Kustbana idag hade slutat i Karlshamn och inte i Karlskrona. Nedläggningsbeslutet av persontrafiken på BKB var i princip redan fattat i början av 1990-talet. Miljöpartisten Cid Eliasson, som tyvärr inte längre finns ibland oss, vägrade dock ge slaget förlorat och lyckades mobilisera en stark opinion i Blekinge. Även Birgit Hansson har visat att man med envishet och kunskap kan rå på vilken övermakt som helst. Det är inte bara SJ och Banverket hon slagits emot i 25 år. Även ”de egna” inom Blekingetrafiken har ibland ifrågasatt uppehållen i Hanssons hemby Holmsjö. Nu är inte bara Emmabodabanan räddad. Även Holmsjös station har byggts om för flera miljoner och uppehållen blir kvar för överskådlig framtid.

Av dessa tre personligheter anser jag att framförallt Cid Eliasson är självskriven. Att han dessutom är död brukar vara en fördel i såna här sammanhang. Odhnoff och Hansson är fortfarande i livet, vilket möjligen diskvalificerar dem. Däremot förstår jag inte hur Blekingetrafiken ska kunna blunda för Eliassons namn. Å andra sidan finns det säkert någon okänd och halvflummig poet i trakten som varken jag eller någon annan hört talas om. Jag är dessutom dålig på gamla kungligheter. Kanske finns det en teaterdirektör som gjort ovärderliga insatser för sex personer inom finkulturen. Jag vet ingenting om sånt. Jag är bara en simpel lokförare. Men en sak vet jag. Utan Cid Eliassons, Birgit Hanssons och Camilla Odhnoffs kamp är det inte säkert att jag hade haft något jobb. Folk hade skumpat omkring i en buss och Karlskrona hade varit en ännu större avkrok.

6 thoughts on “Cid Eliasson är given

  1. Du har nog rätt. På flera punkter. Man kan ju alltid komma dragandes med de vanliga men ack så tråkiga: Rosenbom, Dacke etc. Nu har du plockat fram tre namn med en bra historik i sammanhanget. Visste inte att de drivit denna kamp för järnvägen. Cid och Birgit kände jag inte till alls. Vinner dessa förslag kan man ju hoppas att vi ‘vanliga’ människor lär oss mer om hur viktigt det är att kämpa för det man tycker är rätt. Mot dinosaurier som vill klampa på och fördärva. Om någon nu frågar…

Kommentera

