Da-lok får nytt liv

969153_10201409645112418_322776885_nHäromdagen berättade jag i bloggen om min lilla utflykt till Skoghall i december 2001. Då fick jag köra Da-lok. Bland annat Da 903. Jag blev lite nyfiken på vad som hade hänt med loket sedan dess och började luska lite. Loket ställdes av i januari 2008 med överslag i en traktionsmotor. Den glada nyheten är att loket åter kan komma att sättas i drift. Tågfrakts tre Da-lok köptes 2011 av Netrail. 804 blev reservdelsförråd och skrotades förra året. Da 887 finns sedan tidigare i Nässjö, dit även 903 nyligen flyttats. Planerna är att båda dessa individer så småningom ska komma i trafik. Netrail har bekostat omlindning av en motor och kommer att iordningställa de två loken så fort ekonomiskt utrymme ges.

”Loken passar bra för de uppdrag som behöver ett lok med låg dagskostnad och som kan stå till förfogande under lång tid, exempelvis som värmepost eller som specialtransport. Mycket bra som snöplogslok och att rycka loss fastnade tåg i snövallar, tre fasta axlar är bättre än fyra slirande!” skriver Netrail.

Netrail äger även ett tredje Da-lok, 941. Detta lok används framförallt till museikörningar och tjänstetransporter. Samtliga Netrails Da-lok finns nu samlade i Nässjö, eftersom det är där verkstadskompetensen finns. ”Den ska vi använda framgent. Syftet är att loken ska kunna vara i trafik så länge vi har ATC i Sverige”, meddelar Netrail.

Annonser

2 thoughts on “Da-lok får nytt liv

  1. Da. Järnvägens buse. Luktar (ok, doftar), smäller, blixtrar, och ser allmänt brutal ut när den väl rör på sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s