Rush Rail vill till Karlskrona

Redan i juni 1992 försvann den reguljära godstrafiken till och från Karlskrona via den så kallade Emmabodabanan. Sedan dess har turerna varit många och långa. Frågan om godstrafik har stötts och blötts otaliga gånger, men någon fart på trafiken har det aldrig blivit. Ett och annat enstaka godståg har förirrat sej ut på banan, men mer än så har det aldrig blivit. För tiotalet år sedan rustades industrispåret till Verkö upp för första gången, i hopp om att någon skulle vilja trafikera det. Men inget hände. Nu har en ny satsning gjorts, som ett gemensamt projekt mellan Karlskrona kommun och EU. Bland annat har Verköspåret elektrifierats.

Den här gången verkar satsningen ha lyckats. Imorgon presenterar Trafikverket sitt förslag till tågplan för 2014. I samrådsutgåvans graf nummer 58 ser jag att ett par intressanta tågnummer dyker upp på sträckan Emmaboda-Karlskrona. Det är Rush Rail som planerar en storskalig trafik till Karlskrona. Enligt deras ansökan blir det tåg till både Skandiahamnen i Göteborg och till Folkesta utanför Eskilstuna. Båda tågen planeras ankomma Karlskrona tidigt på morgonen och avgå igen vid middagstid. Därmed ser det också ut som om kommunen tvingas backa på den, enligt mej, något fjantiga regeln att Verköspåret inte får trafikeras under dagtid. Nu återstår att se om planerna verkligen realiseras, eller förblir en pappersprodukt. När det gäller Karlskrona och Verköspåret kan man nämligen aldrig veta säkert.

Annonser

15 thoughts on “Rush Rail vill till Karlskrona

  1. När upprustningen av spåret började så antydde personer inom GC att godstrafik kanske är möjligt så Undrar om GC har några planer för godstrafik till/från Karlskrona. jag vet att folk från GC har varit där för en 2 mån sedan.

  2. Det är inte säkert att de som ska köra där är medvetna om att Verköspåret inte får trafikeras under dagtid då de som säljer transporter inte alltid har kompetens på logistiken men är bra på att sälja.

    Rent praktiskt tror jag att det på sikt blir tvärt om, förbud att köra på natten.
    Detta då det finns boende längs banan som är ”lätt” aggressiva mot kommunen om något stör.

  3. Elektrifieringen av Verköspåret slutar vad jag förstår med en kontaktledningsstolpe i ”intet” s.a.s. Hur tänker man sig att sköta rangeringen och tågrörelserna ute på Verkö med el- resp diesellok?

    • Vet ej det exakta upplägget. Men om man enbart tänkt använda ellok, så måste man ju backa ut hela tåget. Sedan köra tillbaka och gå runt vagnarna.

    • Tågen korsar infartsleden.
      Det skulle räcka med att låta bli att korsa infartsleden i rusningstrafik.

  4. Oj, där har jag tydligen kört en gång, blev omledd när jag skulle till Åhus och hämta spriten. Körde på två älgar i en och samma smäll men det hördes knappt konstigt nog.

  5. Jag vill fortfarande påvisa att man bitit sig
    i foten ang smidigheten utan rundgångs möjlighet ute i hamnen. Men jag råkar veta att
    att nästa fas i projektet blir rundgångs spår och fler uppställnings spår samt ett lager med spår ansl. Har pratat med kommunen om nästkommande planer.

  6. Blir säkert fantastiskt bra med tanke på att inget av spåren mellan Karlskrona och Emmaboda är längre än 430m. Verkar vara en genomgående tanke på alla nya ställen man rustar upp, bygger om och bygger nytt. Åryd, Bjärnum, Ångsågsmossen och Örsjö följer samma mönster.

      • Går och går. Problemet är att godstågen kommer hänga utanför med svansen, så mötena kommer att ta rejält lång tid jämfört med fullängdsspår med samtidig infart. Enligt de skisser som släpts på T14 finns inte de marginalerna.

      • Hehe, det förutsätter att X11 är där först. 😉

  7. Ping: Rush Rail nobbar Karlskrona i T14 | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s