Jag blir en reserv-Glenn

hellsburgSedan jag anställdes i Green Cargos bemanningspool för ett halvår sedan så har jag tillbringat den mesta arbetstiden på min hemstation. Personalbehovet i Alvesta har varit stort, så utfärderna till andra stationer har än så länge varit få. I vintras tjänstgjorde jag i Helsingborg under några arbetsperioder. Mer än så har det inte blivit. Anställningen på Green Cargo har ändå fungerat väldigt väl. Fördelen med Alvestaturerna är att jag kan komma hem även under min arbetsvecka. Det är en ren bonus, något varken jag eller kollegorna i poolen kan räkna med eftersom vi jobbar på ett komprimerat schema och kan hamna på vilken tjänstgöringsort som helst i landet.

Nu är det dock dags för en liten utlåning för min del. Den närmaste veckan kommer jag att tillbringa hos Glenn och Glenn och Glenn på Sävenäs i Göteborg. Dagen börjar med passåkning till Hallsberg. Sedan kör jag tåg 5657 till Göteborg och slutar i morgon bitti strax efter fyra. Senare i veckan blir det några dragarturer mellan de olika bangårdarna i Göteborg, en sväng fram och tillbaka till Karlstad, ytterligare en vända till Hallsberg samt lite annat smått och gott. Det blir trevligt att åter komma ut lite i världen och se sej omkring. I järnvägsvärlden, alltså. Kära hustrun åker till Indien, Kina och United States of America. Jag får se Alvesta, Hässleholm och Hells… förlåt, Hallsberg. Precis som om det skulle det vara någon skillnad.

Nåväl. Den Vimsige kommer också att tillbringa sin tid i Göteborg den här veckan. I normala fall hade det varit rena bingon. Då är det ingen risk för tristess. Man får garanterat många goda skratt. Men hur det nu blir med detta vet jag inte. Den Vimsige har nämligen träffat en ny livskamrat, som råkar bo i Göteborg. Jag får nog underhålla mej själv den här veckan. Jag packar ned badbyxorna för säkerhets skull. Då är jag brun och fin när jag kommer hem nästa tisdag. Det gäller att kunna göra två flugor på smällen.

Kommentera

