Lokalt stöd får nobben

Region Blekinge har erbjudit Trafikverket att själva stå för hälften av kostnaden att bygga två nya mötesstationer. Den totala kostnaden att bygga två mötesspår i Kallinge och Gammalstorp på Blekinge Kustbana beräknas till 150 miljoner kronor. Utbyggnaden av BKB är ett måste för att kunna öka tågtrafiken. Region Blekinge hoppas på halvtimmestrafik, med Öresundståg och Pågatåg. Men trots detta gentila 75-miljonerserbjudande finns inte satsningen på Blekinge Kustbana med i Trafikverkets förslag till nationell plan 2014-2025. Tvärtom så konstaterar verket att kapacitetsbristen troligtvis kommer att bestå även efter 2025. Det låter som nattsvarta besked. Enligt lokalradion gör ändå ett regionråd i Blekinge en positiv tolkning och räknar med en utbyggnad. Fråga mej inte hur det resonemanget går ihop.

Annonser

3 thoughts on “Lokalt stöd får nobben

  1. 2 mötesspår? Är det verkligen behov av just ett mötesspår i Gammalstorp? Jag får det inte riktigt att gå ihop. För att få halvtimmestrafik på BKB på hela sträckan krävs ett mötesspår i Bredåkra/Kallinge. Med detta så kan du köra halvtimmestrafik på hela sträckan men det blir VÄLDIGT tajt med tidtabellen ska det erkännas. Den längsta sträckan på BKB utan mötesmöjlighet är idag sträckan Nättraby-Karlskrona C. Gullberna har visserligen fått mötesmöjlighet men kan inte utnyttjas av tåg till och från Kristianstad utan enbart tåg till/från Emmaboda eller av 1 tåg till eller från Kristianstad och 1 tåg till eller från Emmaboda. Gångtiden Nättraby-Karlskrona C ligger idag på ca 13 minuter.

    Så prio 1 är nog mötesspår i Kallinge samt på något sätt göra det möjligt för BKB-tågen att utnyttja Gullberna som mötesstation. Gångtiden Sandbäck-Sölvesborg ligger på ca 7 minuter. Så jag vet inte riktigt om BKB är i behov av mötesspår i Gammalstorp. För det krävs väl inte ett mötesspår där för att man ska kunna köra halvtimmestrafik?

    • Detta med Gammalstorp är nytt för mej också. Det är lite därför jag skriver om det. Förstår inte heller poängen riktigt. Å andra sidan har jag många gånger undrat vad Blekinges politiker håller på med när det gäller järnvägsfrågor, som du vet. Man borde kanske inte vara förvånad.

      • Nej och jag får det inte riktigt att gå ihop att regionrådet uttrycker sig positivt och räknar med en utbyggnad när trafikverket säger nej. Visserligen stod det att de inom ”de närmsta åren” ska göra en fördjupad studie kring BKB men det är ju inte detsamma som att man ska bygga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s