Sverige kommer att stå stilla

Jag misstänkte det redan i april, i det här inlägget https://lokforaren.wordpress.com/2013/04/04/det-blaser-upp-till-strejk/ Nu är det ett faktum: fackförbundet Seko varslar om gigantiska konfliktåtgärder. Förhandlingarna med Almega på central nivå har totalt brutit samman. Jag är glad att Seko tar detta steg. Det är väldigt viktiga frågor som står på spel för oss järnvägsanställda. Framförallt handlar det om hur anställningsvillkoren tryggas i samband med upphandlingar och verksamhetsövergångar. Den frågan ställdes på sin spets när SJ förra året tog över lokal- och regionaltågstrafiken i Göteborg. De anställda fick behålla sina löner i ett år – sedan tvingades de in i SJs spåravtal. Något nytt lokalt avtal har inte heller kunnat förhandlas fram i Göteborg.

DSC00828”Idag räcker det för ett företag att byta namn och organisationsnummer för att frigöra sig från de lokala avtalen och börja försämra villkoren för våra medlemmar. Det kan handla om såväl förlorande semesterdagar som tappad pension och lägre lön. Det är inte acceptabelt att detta förekommer på så många håll i branschen. Vi vill ha ett system som skyddar våra medlemmar mot denna form av villkorsdumpning”, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

Seko storvarsel innebär strejk från den 20 juni i bland annat tunnelbanan, hos Veolia Öresund och på SJ, främst i Göteborgsområdet. Lokförarna på Stockholmståg omfattas också av varslet. Totalt berörs 1500 personer av den planerade strejken. Det innebär att den största delen av lokaltrafiken i storstäderna kommer att stå helt stilla om tio dagar, om varslet inte avblåses. Och står storstäderna stilla, då står Sverige stilla.

Annonser

12 thoughts on “Sverige kommer att stå stilla

    • Antar att det beror på att förutsättningarna är så olika nuförtiden, bland annat beroende på var i landet du jobbar och vilken tjänstgöring du har.

      • Men många andra branscher har väl också olika förutsättningar på olika platser? Förvisso har man lite olika lokala avtal men de sitter ju oftast på ett centralt avtal.

      • Såklart att det skulle gå att ha ett mer komplett branschavtal med bilagor för olika verksamheter. Sedan får man förhandla lokalt om man behöver anpassa avtalet mera men då blir läget omvänt mot nu; facket sitter på ett tecknat avtal och arbetsgivaren får förhandla om förändringar. Då blir det inte personalens lön och villkor som avgör vem som vinner en upphandling utan hur välplanerat och ekonomiskt man kan driva verksamheten.
        För övrigt kan jag inte förstå hur övriga inom Almega kan låta SJ hållas och därigenom skaffa sig konkurrensfördelar.

  1. Jaha Almega, nu sitter ni med arschlet i brödrosten rejält. Några som befinner sig i en liknande situation är landets godsoperatörer som nu riskerar att få en övertids blockad på halsen mitt i semesterperioden. Detta i en konflikt som till väldigt stor del handlar om frågor som rör persontrafikens villkor. Dags för godsoperatörerna att sätta press på sina egna företrädare1

  2. Även om det inte rör oss på TC ser jag personligen fram emot att denna konflikt verkställs. Jag ska med nöje ta bilen till jobb några dagar om det innebär att marknaden ordnas upp lite.

    • Ja ni kommer med stor sannolikhet då kunna få det lugnt på jobbet. Visserligen är det i nuläget endast ö-tågen som för Malmös del som drabbas men riktigt lugnt lär det bli i Göteborg. Ingen trängsel direkt!

  3. @ Anders : Är det inte uppenbart att det är Almega som ligger bakom?

    Tillåter fackförbunden SJ att sänka löner och undgå avtalsvillkor bara genom att göra en omstrukturering av sitt företag följer alla andra bolag strax efter.

    Inte bara spårtrafikens anställda utan alla inom Almegas avtalsområden sitter sen i klistret rejält, ungefär lika fort som det tar för arbetsgivarna att registrera nya bolag hos PRV.

    Arbetsgivaren1 AB överlåter verksamheten till Arbetsgivaren2 AB. Nytt organisationsnummer och 6000 lägre i månadslön. Skriv på eller bli uppsagd!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s