Järnväg invigs utan tåg?

Imorgon är upprustningen av Emmabodabanan klar. Media inbjuds att närvara vid en ceremoni vid den nya stationen i Vissefjärda. Det blir en lite märklig invigning. Efter en totalavstängning i ett och ett halvt år öppnas sträckan nu med pompa och ståt. Det är bara en liten detalj som saknas. Själva tågen. Visserligen kommer några enstaka specialtåg att köras – det första av Kalmar Veterantåg om en dryg vecka – men den riktiga trafiken kommer inte igång förrän i december. Anledningen till detta har jag skrivit spaltkilometrar om i den här bloggen. Berörda länstrafikbolag i regionen missbedömde kapitalt marknadens intresse att trafikera denna sträcka, vilket medförde att upphandlingen försenades med ett halvår. Jag tänker inte älta den saken mera. Jag konstaterar bara att en upprustning var välbehövlig och att det är roligt att banan nu öppnar igen.

Jag vet inte säkert, men jag hoppas att Trafikverket skrämt liv i någon gammal rälsbuss eller annat arbetsfordon tills imorgon. Att inviga en järnväg, som kostat en miljard, utan någon som helst rörelse på spåret känns ju konstigt. Reportrarna borde åtminstone få åka fram och tillbaka på stationen i Vissefjärda. Fotograferna borde få något som i alla fall ser ut som ett tåg framför sina kameralinser. Lokalradion borde få lite gnissel och skrammel till sina mikrofoner.

Trafikverket varnar nu allmänheten för att järnvägen är i full användning. Strömmen är påkopplad i ledningarna och hastigheten på banan har höjts. Dessutom räknar man med att tågen kommer att framföras tystare än tidigare, eftersom det nu ligger helsvetsat spår i banvallen. Tågen, ja. Trafikverket meddelar att sträckan till en början enbart kommer att trafikeras av specialtåg och enstaka godståg. Specialtågen har jag ganska bra koll på. Men godstågen? Det blir kul att se vad Trafikverket har i åtanke i detta fall.

I december kommer alltså trafiken med de nyupprustade Pågatågen igång. Det blir 16 turer om dagen mellan Karlskrona och Emmaboda, lika många på andra hållet. Jag vet inte hur berörda myndigheter resonerat kring detta. Med tanke på hur befolkningsstrukturen ser ut längs banan så förstår jag inte riktigt varför tågen måste gå under i princip hela dygnet. En annan tanke med banan är att knyta ihop Karlskrona med Växjö och Kalmar. Karlskrona får redan nästa år direkttåg till Kalmar. Det låter ju fantastiskt. Problemet är bara att tågen måste ta den nätta lilla omvägen via Emmaboda. Det gör att restiden jämfört med bussen troligtvis blir längre. Vem väljer då tåget? Åtta personer i Holmsjö? Sex i Vissefjärda?

5 thoughts on “Järnväg invigs utan tåg?

  1. Nja, restiden kommer på delen karlskrona-kalmar kommer visserligen vara lång jämfört med en järnväg utmed kusten men att restiden kommer ligga ”betydligt längre” än bussen är väl inte riktigt sant? En resa med tåg karlskrona-emmaboda kommer väl ligga på drygt 40 minuter(+/- 5 min) och delen emmaboda-kalmar tar drygt 30 min. Lägg till ca 8 minuter för tågvändning i emmaboda så har vi en restid på drygt 1 timme & 25 min. Bussen via E22 tar idag 1 timme & 35 minuter. Visserligen blir det ingen megabesparing i tid men ändå en liten tidsbesparing. Bäst hade varit att köra direkttåg Karlskrona-Växjö istället tror jag

    • Kustbussen Karlskrona-Kalmar tar 1 timme och 25 minuter. Tror inte resan med tåg kommer att kunna kom under den tiden. Men jag håller med dej om en sak, som jag nu har ändrat i inlägget. Det blir ingen betydlig tidsvinst med bussen.

      • Helt rätt, jag kikade endast på en avgång och den tar 1 tim & 35 min.

  2. Det blir nog inte så många upprustade f d Pågatåg som kommer att trafikera banan till en början. Den första vagnen beräknas bli klar i september – om det nu håller… Ansvarig för trafiken verkade lite bekymrad över att behöva trafikera Hässleholm med lila X11-motorvagnar – där lär ju folk ta det för ett, just det, Pågatåg.

Kommentera

