Ett flaggskepp kommer lastat

448_10151658840823281_957003550_nI natt dök det upp en kär gammal bekant. Efter att ha kört tåg 6209 till Malmö var det min uppgift att åka pass med ett Öresundståg till Hässleholm för att lösa av en kollega mitt i natten, vid ettdraget. Jag oroade mej lite över själva passåkningen, eftersom jag inte hittade några biljetter innan jag lämnade Helsingborg. Jag hann inte ens förklara läget för tågpersonalen innan de hälsade mej välkommen ombord. Det var ju skönt. Jag borde ha förstått vilket tåg det var jag skulle ta över. Tågnumret, 4345, sa mej ingenting. Den första tanke som dök upp i skallen var en helt annan. Yrkesskadad som jag är så konstaterade jag för mej själv att 4345 är numret på ett Öresundståg som tyvärr byggdes om från X32 till X31. X32orna var fina. Med riktig förstaklass och kiosk. De gick mellan Göteborg och Karlskrona /Kalmar under några år.

När tåget rullade in på spår 3 i Hässleholm en halvtimme före tiden, så blev jag glad. Kopparpendeln! Det var sannerligen inte igår. Jag drog mej till minnes att det måste ha varit tre år sedan jag senast körde detta tåg. Den gången löste jag av en kollega i Eskilstuna på kvällen och körde det korta men tunga tåget hela vägen till Helsingborg och kom fram vid tretiden på morgonen. Tåget var en gång TGOJs flaggskepp. Upplägget har onekligen förändrats något sedan dess. Kollegan som jag löste av i Hässleholm i natt hade ”bara” kört från Nässjö. Själv skulle jag visserligen ta en omväg via Tornhill, utanför Lund, men någon direkt långkörning handlade inte heller detta om. Än kortare blev körsträckan när jag fick möjlighet att vända tåget i Eslöv istället för i Tornhill. Det sparade en timme. Gränsen går vid 300 meter. Längre än så kan inte tåget vara om man ska kunna komma runt med loket i Eslöv och avgå mot Teckomatorp.

Loket, ja. Något Ma-lok var det förstås inte som rullade in med Kopparpendeln i Hässleholm. Det var en Rc 4 som drog ekipaget. 1269 närmare bestämt. Senast jag körde detta tåg handlade det dock om Ma. Det gjorde det allt som oftast på TGOJ-tiden. Ibland kunde ett och annat inlånat Rc-lok förvirra sej ned till Helsingborg, men det tillhörde inte vanligheterna. Jag hoppas att nattens insats inte blev en engångsföreteelse. Jag kör gärna Kopparpendeln igen. Men man vet aldrig vad som händer i den här branschen. Framtiden kan ibland vara rushigt oförutsägbar.

Nåväl. Den 28 februari 2012 var sista dagen som Green Cargo använde Ma-lok i Kopparpendeln. Ma 966 lämnade Helsingborg och togs ur trafik för gott när det ankom Eskilstuna, där ett annat lok tog över tåget med slutdestination Skellefteå. I Nässjö knäppte en kollega en bild på detta sista historiska tåg. Jag har fått tillstånd att visa den här i bloggen. Bilden kommer kanske någon dag. Just nu krånglar både datorn och bredbandet. Ma 966 krånglade dock sällan. Idag står hon (det är ju en Emma…) på Järnvägsmuseum i Gävle. Just det loket är den Ma som jag kört flest gånger. Det blev hundratals resor över Hallandsåsen med 965 och 966.

4 thoughts on “Ett flaggskepp kommer lastat

Kommentera

