Liket lever

401848_10201317304802971_358590532_nIdag hände något komiskt. För några dagar sedan såg jag en bild i Facebook som en kompis i Eskilstuna hade knäppt. Den föreställde ett alldeles speciellt lok. Nämligen Rd 1112. Jag hade planerat att skriva ett inlägg i bloggen om detta sorgebarn.  Och så dök det upp mitt framför ögonen på mej. Jag satt i Helsingborg och väntade på att avgå med tåg 6209 till Malmö. Då rullade skrot… förlåt, loket… förbi i ett annat avgående tåg, 4252. Det var lite förvånande. Att det såg ut att fungera, alltså. Detta lok var ett av Rc-loken som TGOJ hyrde av Green Cargo. Jag vet inte hur många gånger jag och Den Vimsige stått och kliat oss i huvudet över osynliga och obegripliga fel. 1112 åkte in och ut på verkstad utan att reperatörna någonsin kunde hitta något fel. Lik förbannat vägrade loket ibland att skicka någon ström till motorerna. Det kunde hända vid de mest olämpliga tillfällen. En gång kom jag exakt så långt att jag vållade största möjliga skada i Vännäs. Jag blockerade hela bangården. Trafiken på Stambanan genom över Norrland stod stilla innan en vänlig kollega på Green Cargo kunde knuffa in mej på sidospåret igen. Ett par minuter senare fungerade maskinen igen.

Lokledaren på TGOJ försökte förgäves få Green Cargo att ta tillbaka loket och ge oss ett annat. Men enligt dem var det inget fel alls på denna Rc2. De antydde att det var vi TGOJare som inte kunde hantera loket på ett korrekt sätt. Nu för tiden är Rc 1112 ombyggd till Rd. När jag ser på bilden som min kompis knäppt så kan jag inte låta bli att skratta. Ett tränat öga ser exakt var detta foto är tagit. Det är ett ställe där 1112 känner sej hemma. Nämligen utanför en verkstad.

När TGOJ integrerades i Green Cargo hade moderbolaget redan fått tillbaka 1112.  När jag några månader senare stod på perrongen i Karlshamn och väntade på ett Öresundståg som jag skulle åka pass med, så fick jag se en bekant syn. En kollega på Green Cargo klättrade upp och ned på 1112. Han pratade i mobiltelefon och svor så det osade. Hjälpkompressorn gick igång, strömavtagaren åkte upp och brytaren gick i. Ventilatorerna startade. Men loket rörde sej inte en millimeter. Brytaren slogs ifrån, bågen sänktes och huvudledningen tömdes när batteriet slogs ifrån. Jag hörde nya svordomar. Jag kunde inte låta bli att skratta. Jag tänkte skrika över bangården till min kollega att han kunde lägga ned alla försök till felsökning. Men jag hann inte. Öresundståget rullade in och jag tog plats. Dagen efter såg jag en ovanlig kombination av lok i godståget som rullade förbi där hemma. Det var inte elloket som drog. Utan T44an, som i normala fall går i transport på fredagarna. Ni kan ju själva gissa vilket loknummer elloket hade som bogserades. Det var tydligen fler än vi TGOJare som inte kunde handskas med 1112.

576576_10201200845132549_1985201298_n

2 thoughts on “Liket lever

  1. Det va riktigt komiskt att både gc och tgojare inte kunde hanskas med 1112an.tågåkeriet kunde ju ha hyrt detta lok när det va rc

Kommentera

