Nyckeln till lycka

575504_10201170511814235_1865394716_nIbland skrattar folk åt min vidskeplighet. Jag kliver aldrig på A-brunnar. Promenerar aldrig under stegar. Spottar alltid tre gånger om en katt springer över vägen. Oavsett om den kommer från vänster eller höger. Man kan liksom inte vara nog försiktig. Kanske är det därför som jag sällan har riktig otur. Hursomhelst. Idag upptäckte jag en gammal tågvärmenyckel i ett Rd-lok. Jag satt i godan ro i tåg 9454 och lyssnade på radio och drack kaffe. I höjd med Borås slängde jag en blick till vänster bakom förarstolen. Där finns ett litet fack med diverse godsaker. Typ skadeanslag och repblock. Det var där jag såg tågvärmenyckeln. Jag blev lite konfunderad. Jag tittade snett upp till vänster i Rd-loket och kunde snabbt konstatera att denna gamla nyckel inte passar i den här maskinen. Hur järngrunkan hade hamnat i en Rd förstod jag inte. Jag drog dock slutsatsen och den måste ha kommit upp i fel lok, eller bara blivit kvar efter upprustningen från Rc2 till Rd2.

En förarkollega, som tidigare skruvat med diverse lok i verkstaden i Malmö, berättar att denna tågvärmenyckel medvetet lämnats kvar på Rd-loken som en lyckoamulett. Upptäcker man en nyckel med loknumret inristat kan man dessutom förvänta sej dubbelt skydd mot oturen. Nu vet jag inte om min kamrat i Malmö talar sanning eller om han driver med mej. För säkerhets skull gick jag ut till uppställningsplatsen vid lokstallet i Sävenäs, där jag just nu befinner mej, för att kontrollera saken. Jag blev inte så mycket klokare. Jag fann två Rd-lok. I det ena låg en tågvärmenyckel modell äldre, men inte i det andra. Jag frågade några kompisar på Facebook om de känner till den här storyn om lyckoamuletten. Det gjorde de inte. Därmed kan vi nog utgå från att det hela bara var ett skämt.

Tyvärr spelar sanningshalten i denna skröna mindre roll. Skadan är redan skedd. I fortsättningen kommer jag inte att kunna gå i närheten av ett Rd-lok utan att först kontrollera om det finns en gammal tågvärmenyckel ombord. För även om vi nu kommit fram till att detta troligtvis bara är en plojgrej, så kan vi ju inte vara hundraprocentigt säkra. Malmökollegan skulle ju eventuellt kunna tänkas ha rätt. Vad gör jag om nyckeln saknas? Kan man vägra köra? Sjukskriva sej? Ringa facket?

Nåväl. I natt ska jag köra tåg 5535 tillbaka ned till Alvesta. Rc4 1266 ska dra ekipaget, om planeringen stämmer. I det loket behöver jag inte fundera över om tågvärmenycklarna är nya eller gamla. Skönt.

3 thoughts on “Nyckeln till lycka

  1. Sådana extra nycklar förekom nog ibland på 80_talet av ren BEKVÄMLIGHET !.
    Läs nedan. Jag blev nyfiken på en förklaring.
    När tåget stannar så skall en ur växlingspersonalen hjälpa till med rundgången. Innan han börjar koppla loss så måste jag slå ifrån Tågvärmen. Jag lägger först strömställare ”Tågvärme” i läge från och kontrollerar att indikeringslampa ”Tågvärme” slocknar.
    1
    Då kan jag ta loss tågvärmenyckeln ur tågvärmeställaren och visa den för växlaren.
    På så sett så kan han se att det år ofarligt att ta ut tågvärmekabeln mellan loket och första vagnen. Kabeln hängs sedan upp i sin hållare på vagnen.
    2 annat citat:
    skrattar lite åt växlaren som antagligen inte kollat sina listor nyligen utan väntar på att jag ska visa honom min tågvärmenyckel så han kan koppla (skruva)loss min zäta-femma från resterande kort-kopplade-tågsätt för en rundgång av denna..
    3
    Jag ser när växlaren kopplar värmekabeln och sedan ropar han ”Klart för värme” och jag lägger då tågvärmeomkopplaren i läge 2 för 800 V.
    Du kanske känner honom – http://www.gary.se/GaryFrameset-1.htm

  2. Jag hoppas du slutar vara vidskeplig.det är inte bra för dina barn att vilseledas så.
    Det fanns mycket folktro och vidskeplighet innan folk kunde börja läsa bibeln för sig själva.

Kommentera

