Jag saknar dej, mamsen

Idag är det Mors dag. Tyvärr har jag inte längre någon mamma att gratulera. Det är nio år sedan vår Herre kallade henne till sej. Jag känner att jag borde skriva något om lilla mamsen i bloggen idag. Men hur jag än vänder och vrider på hennes 49 år i livet, så kan jag inte hitta en enda järnvägsanknytning. Inte mer än den kusliga story som jag redan berättat i det här inlägget lokforaren.wordpress.com/2011/07/26/mammas-dod-raddade-mitt-liv/

222817_1953462125576_2767794_nVisst har vi åkt tåg tillsammans. Till Östersund i en vagn som påminde mer om en bastu än ett järnvägsfordon. I en Kamel som nästan spårade ur i Sandbäck. I en brunvagn till Helsingborg i sällskap med en smått förståndshandikappad yngling, som lekte konduktör. Jag vet inte hur många gånger han kom in i vår kupé och skrek: ”Ledigt på toaletten!” På den tiden hade jag ingen större koll på vilka arbetsuppgifter som ålades landets tågmästare. Var det verkligen deras uppgift att upplysa om statusen på toaletterna? Visste denne yngling kanske nåt som inte jag gjorde? Det kan ha varit så. Eller inte.

Man kan inte tänka sej en bättre mamma. Hon gav mej kärlek när jag behövde det. Hon gav mej beröm när jag varit duktig. Hon skjutsade mej till kompisar. Hon lagade den godaste mat man kan tänka sej. Hon gjorde verkligen allt för att jag skulle få de bästa av förutsättningar här i livet. Jag tror att hon var stolt när jag åkte jorden runt som sportreporter. Jag vet att hon berömde mej inför andra när jag vågade ta steget att helt byta karriär.

Idag vill jag egentligen inte säga så mycket mer än att jag saknar min mamma. Jag hoppas hon har det bra i sin himmel.

3 thoughts on “Jag saknar dej, mamsen

  1. Du Jonas! Även om det var 9 år sedan vår herre valde att plocka upp din mamma till sig där uppe så kan jag inget annat göra än att beklaga sorgen, och jag beklagar sorgen även för dina kollegor.

Kommentera

